Dmitry Rukhlenko / Shutterstock.com

Nieuws Halfjaarcijfers

Unilever profiteert van goede ijsverkopen

23 Juli 2021 - Kimberly Bakker

De eerste zes maanden van dit jaar waren goed voor voedingsmiddelengigant Unilever. De omzet steeg met 5,4% en het verkochte volume ging met 4% omhoog. Dat maakt het in een persbericht bekend. Vooral de ijsverkopen waren goed. Voor komende maanden verwacht het dat de positieve trend doorzet.

Over het eerste halfjaar is de omzet van Unilever met 5,4% gegroeid. De e-commerce groeide met 50%, waarmee dat kanaal nu 11% van de totale omzet vertegenwoordigd. Dat maakt het bedrijf bekend in de halfjaarcijfers. De volumegroei komt uit op 4%. "Daarmee hebben we een sterk halfjaar neergezet", schrijft directeur Alan Jope in een persverklaring. "Het is een resultaat van de strategische keuzes die we hebben gemaakt. Denk aan de operationele scheiding van de 'Tea'-activiteiten, die nu bijna voltooid is." Vooral Prestige Beauty en Functional Nutrition zijn hard gegroeid. Unilever profiteerde verder van de groei in de opkomende markten (+8,3%). Die groei werd gedreven door het aanhoudende herstel in China en de sterke prestaties in Zuid-Azië.

Het segment 'Foods & Refreshment' steeg over het afgelopen halfjaar met 8,1% en in volume met 5,8%. Vooral de ijsverkopen hebben daaraan bijgedragen. In Turkije, China en India werden dubbele groeicijfers genoteerd. In de Europese Unie groeide de 'out-of-home' ijsverkopen ook met dubbele cijfers, vooral toen de coronamaatregelen werden versoepeld. Er werd voornamelijk meer ijs gekocht van Magnum en van Ben&Jerry's. Unilever meldt dat China de enige markt was waar de verkoop alweer boven het niveau van voor de coronapandemie lag. "In de meeste andere markten is de omzet nog niet hersteld tot boven het niveau van twee jaar terug."

Goede vooruitzichten
De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn goed, stelt de voedingsmiddelengigant. "We hebben er alle vertrouwen in dat we onze omzet zullen realiseren. Op dit moment werken we ruim binnen ons raamwerk van 3% tot 5% groei." Een uitdaging is – volgens Unilever – wel de stijgende inflatie. Verder blijven beperkingen op het dagelijks leven bestaan ​​en beïnvloeden ze de dynamiek, de verkoopmix en het consumentengedrag.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Ondernemen

Ongewenste ijsproductie welkom bij investeerders

Analyse Ondernemen

Zuivelman Schumacher snijdt ijsdivisie uit Unilever

Nieuws Jaarcijfers

Unilever ziet deel van winst wegsmelten

Nieuws Ondernemen

'Unilever haalt plasticdoelen niet'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden