De eerste zes maanden van dit jaar waren goed voor voedingsmiddelengigant Unilever. De omzet steeg met 5,4% en het verkochte volume ging met 4% omhoog. Dat maakt het in een persbericht bekend. Vooral de ijsverkopen waren goed. Voor komende maanden verwacht het dat de positieve trend doorzet.
Over het eerste halfjaar is de omzet van Unilever met 5,4% gegroeid. De e-commerce groeide met 50%, waarmee dat kanaal nu 11% van de totale omzet vertegenwoordigd. Dat maakt het bedrijf bekend in de halfjaarcijfers. De volumegroei komt uit op 4%. "Daarmee hebben we een sterk halfjaar neergezet", schrijft directeur Alan Jope in een persverklaring. "Het is een resultaat van de strategische keuzes die we hebben gemaakt. Denk aan de operationele scheiding van de 'Tea'-activiteiten, die nu bijna voltooid is." Vooral Prestige Beauty en Functional Nutrition zijn hard gegroeid. Unilever profiteerde verder van de groei in de opkomende markten (+8,3%). Die groei werd gedreven door het aanhoudende herstel in China en de sterke prestaties in Zuid-Azië.
Het segment 'Foods & Refreshment' steeg over het afgelopen halfjaar met 8,1% en in volume met 5,8%. Vooral de ijsverkopen hebben daaraan bijgedragen. In Turkije, China en India werden dubbele groeicijfers genoteerd. In de Europese Unie groeide de 'out-of-home' ijsverkopen ook met dubbele cijfers, vooral toen de coronamaatregelen werden versoepeld. Er werd voornamelijk meer ijs gekocht van Magnum en van Ben&Jerry's. Unilever meldt dat China de enige markt was waar de verkoop alweer boven het niveau van voor de coronapandemie lag. "In de meeste andere markten is de omzet nog niet hersteld tot boven het niveau van twee jaar terug."
Goede vooruitzichten
De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn goed, stelt de voedingsmiddelengigant. "We hebben er alle vertrouwen in dat we onze omzet zullen realiseren. Op dit moment werken we ruim binnen ons raamwerk van 3% tot 5% groei." Een uitdaging is – volgens Unilever – wel de stijgende inflatie. Verder blijven beperkingen op het dagelijks leven bestaan en beïnvloeden ze de dynamiek, de verkoopmix en het consumentengedrag.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.