Nestlé heeft over de eerste helft van 2021 omgerekend €5,5 miljard winst geboekt, wat 1,1% meer is dan in de eerste helft van 2020. De omzet groeide met 1,5% en bedraagt €38,2 miljard. De autonome groei was 8,1% en het concern verwacht dat dit voor het hele jaar 5% à 6% zal zijn. Vooral koffie en diervoeder dragen bij aan de autonome groei.
Het voedingsmiddelenbedrijf profiteerde van de aanhoudende hoge retailverkopen, de terugkeer van de groei in out-of-home-kanalen, hogere prijzen en een groter marktaandeel. De omzet werd negatief beïnvloed door wisselkoersen en desinvesteringen. De nettowinstmarge is vergeleken met de eerste zes maanden van 2020 gedaald, naar 14,2%.
De groei in de koffieomzet (van 16,7%) wordt aangewakkerd door de sterke vraag naar de drie belangrijkste merken: Nescafé, Nespresso en Starbucks, zo schrijft Nestlé in het halfjaarverslag. Starbucks-producten boekte in de 79 markten waar ze worden verkocht, een omzet van 1,4 miljard Zwitserse frank. Deze week verstevigden Nestlé en Starbucks de samenwerking. Zij brengen kant-en-klare koffiedranken op de markt in Zuidoost-Azië, Oceanië en Latijns-Amerika. Dit opent volgens Nestlé 'nieuwe kansen in een snelgroeiend segment'.
Ook Purina PetCare zag groei door diervoedermerken Purina Pro Plan, Purina ONE en Felix en veterinaire producten. Gemaksproducten voor het koken groeiden ook door een sterke vraag naar Maggi en Stouffer's. Het vegetarische en plantaardige voedselaanbod bleef groeien. Vooral Garden Gourmet deed het goed. Zuivel steeg ook, door meer verkopen in melk, koffiecreamer en ijs. Zoetwaren boekten ook groei door een sterke omzetontwikkeling in impulsproducten.
De omzet in Nestlé Health Science nam eveneens toe, als gevolg van de sterke vraag naar vitamines, mineralen en supplementen en producten voor 'gezond ouder worden'. De overname van de belangrijkste merken van The Bountiful Company die in april werden overeengekomen, wordt naar verwachting in augustus afgerond. "We creëren een wereldleider in vitamines, mineralen en supplementen met de overname", aldus het halfjaarverslag.
Daling zuigelingenvoeding
Zuigelingenvoeding zag juist een omzetdaling door lagere geboortecijfers door de pandemie, aldus het bedrijf. Water keerde terug naar positieve groei, met de merken S. Pellegrino en Perrier.
Voor het hele jaar 2021 wordt een organische omzetgroei verwacht tussen de 5% en 6%. De bedrijfwinstmarge wordt nu verwacht rond de 17,5%. Het bedrijf voorziet dat na 2021 de marge gematigd blijft verbeteren. De winst per aandeel zal dit jaar naar verwachting toenemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.