Vleesvervanger Beyond Meat heeft ambities om de zuivel in te gaan. Het Amerikaanse bedrijf heeft vorige week een aanvraag ingediend om het merk 'Beyond Milk' te registreren bij het U.S Patent and Trademark Office. Beyond Meat wil dit merk inzetten als basis voor het maken van milkshakes, koffie- of theedranken met melk- of melkvervangers. Een releasedatum is nog niet bekendgemaakt, want het bedrijf zelf laat zich vooralsnog niet over de ambities in de zuivel uit.
Het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat, opgericht in 2009 door Ethan Brown, is gespecialiseerd in vleesvervangers. Het bedrijf heeft partnerschappen met verschillende grote voedselexploitanten, waaronder McDonald's en Pizza Hut. Inmiddels kent het bedrijf veel concurrentie in de markt van vleesvervangers.
Coronapandemie
Het aandeel Beyond Meat is sinds januari met ongeveer 5% gedaald. Het aandeel sloot maandag 16 augustus op $118.81. Het concern wijst nog altijd naar de coronapandemie als oorzaak voor de slechte resultaten. De onvoorspelbaarheid van die pandemie is de reden dat er geen voorspellingen worden gedaan over het gehele boekjaar. Voor het derde kwartaal gaat Beyond Meat uit van een omzet van $120 miljoen tot $140 miljoen. Dat betekent een plus van 27% tot 48% ten opzichte van een jaar geleden. Beyond Meat kan zich dus geen neerwaartse uitschieters permitteren.
Zuivelalternatieven populair
Zuivelalternatieven, zoals soja- of haverproducten, zijn de afgelopen jaren in populariteit gestegen. De wereldwijde markt voor zuivelalternatieven is vanaf dit jaar naar schatting $ 16 miljard waard, volgens Future Market Insights.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.