De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat rundvlees komende periode in prijs gaat stijgen. Dat is de verwachting van de eigenaar van fastfoodketen Burger King. Vleesverwerkers in de Verenigde Staten hebben moeite hun fabrieken te bemannen.
Het fastfoodconcern Restaurant Brands International Inc. – waar onder meer Burger King, Popeyes en Tim Hortons onderdeel van zijn – schetst in een recent rapport de huidige uitdagingen van de vleesindustrie. Een tekort aan arbeidskrachten is er daar één van, zo meldt Bloomberg.
Krap aanbod versus groeiende vraag
De overheidssteun tijdens de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de animo om aan het werk te gaan in de vleesverwerkende industrie minder een stuk lager is. De personeelstekorten staan haaks op de aantrekkende vraag naar vlees, nu steeds meer horecagelegenheden de deuren weer openen. Ook vanuit de retail groeit de vraag naar vlees, wat een prijsopdrijvend effect heeft.
Daar komt bij dat de grondstoffen duur zijn. Zo hebben veehouders te maken met hoge voerkosten voor runderen en varkens. Restaurant Brands International ziet de kosten stijgen voor belangrijke ingrediënten als varkensvlees voor worst en spek. 'Inflatie van grondstoffenprijzen blijft een hot topic, vooral voor eiwitten.'
Aanpak lange termijn
Burger King, dat wereldwijd meer dan 18.000 vestigingen heeft, gebruikt rundvlees voor zijn hamburgers, terwijl Popeyes huidsmeer gebruikt in sommige van zijn bakproducten. Tim Hortons verkoopt onder andere spek en worst van varkensvlees. In een verklaring meldt Restaurant Brands International dat het een langetermijnaanpak heeft om de fluctuaties in grondstoffen te beheren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.