De Ierse levensmiddelenindustrie zet volop in op duurzaamheid. Grasgevoerd rundvlees is het paradepaardje van die campagne. Nederland is een van de belangrijkste afnemers. Maar het gaat Bord Bia er niet om de consument meer vlees te laten eten. "Wij willen dat wanneer gekozen wordt voor een stukje vlees, dat dit een kwalitatief goed, duurzaam stuk vlees is. Iets waar wij in uitblinken", aldus manager Netherlands Laura Crowley op de Anuga in Keulen. Het duurzaamheidsprogramma Origin Green speelt daarin een grote rol.
Ierland is een grote producent van rundvlees. Door de grote oppervlakte, ongeveer tweemaal zo groot als Nederland, leent het land zich uitstekend voor extensieve rundvleesproductie. Ruim 65% van de Ierse grond is in handen van agrarisch ondernemers en 80% van die grond is bedekt met gras. "Het merendeel daarvan is niet geschikt voor akkerbouw. Ideaal dus om dieren te houden", zo legt Laura Crowley, manager Netherlands bij de Ierse levensmiddelen industrie Bord Bia, uit. Ierland kent zo'n 55.000 rundveehouderijen en een groot deel van het grasgevoerd rundvlees dat daar geproduceerd wordt, gaat naar Nederland. Afgelopen jaar groeide de export naar 50.000 ton rundvlees, waarmee wij de tweede exportmarkt zijn voor de Ieren."
Als Bord Bia zijn jullie zeer actief in Nederland. Wat is het ultieme doel? En waarom eigenlijk Nederland?
"Wij zijn er vooral om de vele duurzame, Ierse voedingswaren (zowel dranken als voedsel) te promoten in Nederland. De keuze voor Nederland kent drie redenen. Allereerst is het redelijk dichtbij. Dat pas goed bij onze ambitie om duurzaam te zijn. Transport over lange afstanden is dat allerminst. Ten tweede hebben we altijd een goede relatie gehad met Nederland. Jullie zitten al een tijdje in de top-3 van onze afzetmarkten. En tenslotte; de Nederlandse consument wordt steeds bewuster van wat hij/zij wil consumeren. Daarin lopen Nederlanders echt voorop."
Richten jullie je in dat proces meer op de horeca, retail of consument?
"Dan moet ik toch zeggen dat we ons iets meer richten op de consument. De handel is over het algemeen goed geïnformeerd. Wij helpen de markt uiteindelijk ook door meer vraag vanuit consumenten te genereren. We hechten veel waarde aan partnerschappen en overleg. Dus eigenlijk doen we het allemaal samen. Daarbij vinden we het ook heel interessant om consumententrends te signaleren. We doen onderzoeken naar duurzaamheid, smaak of perspectief van Iers vlees. We leren ervan en kijken dan samen met de markt wat we ermee kunnen doen. Het gaat ons er ook niet om dat de consument meer Iers vlees eet. Het gaat ons erom dat wanneer de consument voor vlees kiest, er gekozen wordt voor een kwalitatief goed, duurzaam stuk vlees. We willen laten zien dat Iers rundvlees aan die eisen voldoet."
Over consumententrends gesproken. De coronapandemie heeft ook een grote invloed gehad op het consumentengedrag wereldwijd, vooral als het gaat om voedsel. Wat zien jullie daarvan terug?
"Ook wij zien een duidelijke verschuiving in de consumententrends. In de eerste helft van dit jaar hebben wij een duurzaamheidsonderzoek gedaan onder consumenten. Daaruit is gebleken, zoals de meeste partijen wel hadden verwacht, dat de consument meer aandacht heeft voor duurzaamheid en gezondheid. Dat is gunstig voor ons. Het zorgt er tevens voor dat ons bericht beter bij de consument aankomt én blijft hangen."
Kun je iets meer vertellen over die aandacht voor duurzaamheid?
"Onze duurzaamheidsdoelen zijn verwoord in Origin Green. Het bijzondere aan ons programma is dat dit het eerste nationale duurzaamheidsprogramma ter wereld is. Daarin staat onder meer dat we alleen werken met runderrassen. Die zijn bedoeld om op te eten. De koeien staan gemiddeld minimaal 220 dagen per jaar buiten en hebben een dieet dat voor 90% bestaat uit gras. Het is wel een veeleisend programma, dat moet ik toegeven. Elke boer krijgt een rapport, op maat gemaakt. Het is een kwestie van meten en dan doelen stellen. En die doelen noemen wij stretching targets. Oftewel: doelen die een hoge mate van inzet vereisen om behaald te kunnen worden. Maar per bedrijf worden dus ook nog extra doelen gemaakt, om zo de efficiëntie te verbeteren. De doelen maken wij overigens niet zelf, dat wordt extern gedaan. Heel onafhankelijk dus."
Wat is jullie doel met Origin Green?
"We bereiken al veel met ons programma en ons doel is om die impact zoveel mogelijk uit te breiden. En we maken goede stappen. Supermarkten en horecapartijen tonen steeds meer interesse. We exporteren vanuit Ierland naar heel de wereld. Elk land heeft zo zijn eigen mening en visie rondom duurzaamheid. In Origin Green willen we op de relevante fronten goed scoren. Nederland is overigens ook een kritische markt. Dat helpt ons weer om onszelf te verbeteren."
Doorgaans zorgt meer duurzaamheid wel voor een hogere kostprijs. Hoe dekken jullie dat af?
"Wij vinden dat niet. Ja, je moet in het begin investeren, maar op de lange termijn levert het je meer op. En het is ook geen keuze meer. Je waakt als agrarisch ondernemer over het land. Je bent er niet om het uit te putten. We moeten wel verduurzamen. Daarom is de keuze voor een bepaald afzetkanaal voor ons ook zo belangrijk. Wij zoeken een markt die onze ambities op het gebied van duurzaamheid deelt. Nederland is daar het perfecte voorbeeld van."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.