Zowel Albert Heijn als Lidl Nederland hebben aangegeven te stoppen met de verkoop van Braziliaans rundvlees. De reden is dat de productie gepaard gaat met het kappen van bossen in het Amazonegebied. Ook andere grote supermarktketens, zoals Carrefour, doen rundvlees uit het Zuid-Amerikaanse land in de ban.
De supermarktketens stoppen met de verkoop van rundvlees na publicatie van een rapport van Repórter Brasil in samenwerking met milieubeweging Mighty Earth. Daarin staat dat voor de rundvleesproductie bossen in de Amazone worden gekapt, iets wat door vleesproducenten in Brazilië altijd stellig wordt ontkracht. Uit het onderzoek blijkt verder dat ontbossing van het Amazonegebied naar het hoogste niveau in vijftien jaar is gestegen. Veel ontbossing vindt plaats in beschermde gebieden.
Behoud van biodiversiteit
Albert Heijn geeft aan dat het voorkomen van ontbossing een speerpunt is in het beleid. Ook wordt in het inkoopbeleid gekeken naar producten zoals palmolie en cacao. In oktober gaf de supermarktketen al aan dat voor het huismerk volledig wordt overgestapt op rundvlees afkomstig van geslachte melkkoeien. Voor de 'Excellent'-lijn is dat niet het geval, maar de aanvoer van Braziliaans rundvlees wordt nu dus wel stopgezet. Lidl wil ontbossing voorkomen met het oog op behoud van biodiversiteit.
Vanaf januari stappen de Nederlandse supermarkten af van rundvlees uit Brazilië. Ook supermarktketens Carrefour, Delhaize, het Franse Auchan en het Britse Sainsburry's doen aan de boycot.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.