Het Braziliaanse vleesconcern JBS neemt foodbedrijf King's Group over. Hiertoe worden vier Italiaanse productiefaciliteiten overgenomen, plus een fabriek in New Jersey. JBS krijgt hierdoor de belangrijkste regio's van de Italiaanse varkensvleesproductie in eigen handen. Het breidt hierdoor uit op zowel de Europese als de Amerikaanse markt.
De overname van de vier Italiaanse productiefaciliteiten gaat in totaal €82 miljoen kosten. Met deze investering verwerft JBS vier fabrieken in Italië; twee in de provincie Parma, een in Vicenza en in Udine. Dit zijn tevens de grootste regio's qua productie van 'beschermd' varkensvlees in Italië. De Europese Unie heeft dit vlees erkend als specifiek regionaal product. Een benaming die onder andere geldt voor salami en prosciutto, maar ook voor de bekende parmaham.
Doordat vleesreus JBS de King's Group overneemt, krijgt het twee merken in haar portfolio met een lange historie. Het merk King's is opgericht in 1907 in de regio Veneto. Dit is door de Italiaanse regering erkend als een historisch merk van 'nationaal belang'. En het vleesmerk Prince dateert uit 1945 en werd opgericht in Triëst.
Italiaanse specialiteiten
De King's Group is actief in meer dan twintig landen waaronder de VS. Het is marktleider in Prosciutto di San Daniele D.O.P. en Prosciutto di Parma D.O.P. De overname is strategisch omdat het bedrijf haar portfolio hiermee uitbreidt voor het distribueren van authentieke Italiaanse specialiteiten zoals prosciutto, salami en bresaola (gedroogd rundvlees).
Gilberto Tomazoni, CEO van JBS Global: "Deze overname is in lijn met onze strategische aanpak om te groeien in producten met een hoge toegevoegde waarde. Het groeipotentieel van de merken King's en Prince in Europa en de Verenigde Staten is aanzienlijk."
JBS bereikt door de overname ook synergie op de Amerikaanse markt. Dochteronderneming Swift Prepared Foods bouwt namelijk een nieuwe vleesfabriek in Colombia. Deze wordt naar verwachting medio 2022 geopend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.