Bedrijven die in de toekomst een elektrische vrachtwagen aanschaffen, krijgen 40% van de meerkosten vergoed. Zo staat in de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks. "Zonder steun van de overheid stellen bedrijven de aanschaf van e-trucks tot 2029 uit. Dit kan marktverstoringen veroorzaken. Het is wenselijk om de instroom van emissieloze voertuigen te versnellen zodat de technologie beproefd kan worden", aldus staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat.
De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt volgend jaar definitief doorgezet, met als gewenste startdatum 1 juni. Dat schrijft staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Het doel van de subsidieregeling is om de stadslogistiek in 2030 volledig emissieloos te laten plaatsvinden. Ongeveer 11.700 e-trucks zijn daarvoor nodig. "De meeste bedrijven zullen zonder overheidssteun de aanschaf van een e-truck uitstellen tot 2029", schrijft Van Weyenberg. "Dit kan marktverstoringen veroorzaken. Het is wenselijk om de instroom te versnellen. Onder meer om zo de technologie te testen in de praktijk."
Rekenvoorbeeld
Met de subsidie krijgen bedrijven – onder meer in de voedingsmiddelenindustrie – 40% van de meerkosten van de aanschaf van een elektrische vrachtwagen vergoed. Voor een grote onderneming kan het bedrag oplopen tot 12,5% van de verkoopprijs, met een maximum van €17.800, van een elektrisch voertuig met een maximale van massa tot 12 ton. Voor een kleine onderneming is dat maximaal 37% voor de aanschaf van een zero-emissie trekker-oplegger van meer dan 12 ton. Volgend jaar stelt het kabinet €13,5 miljoen beschikbaar voor de regeling. Een jaar later is dat €14 miljoen en nog eens een jaar later loopt dat bedrag op naar €21 miljoen.
Het kabinet heeft ook een rekenvoorbeeld meegegeven: "Een elektrische vrachtwagen kost op dit moment ongeveer €300.000. Een grote onderneming kan vanaf juni €60.000 aan subsidie tegemoet zien. Vanuit de milieuinvesteringsaftrek (MIA) komt daar nog eens €34.000 bij. Dat betekent dat een elektrische vrachtauto dan nog 'slechts' €206.000 kost." Bij een gemiddeld subsidiebedrag van €45.000 kunnen zeshonderd e-trucks op de weg worden gebracht.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.