www.hollandfoto.net / Shutterstock.com

Nieuws Kwartaalcijfers

Hogere verkoopprijzen helpen omzet Unilever

28 April 2022 - Redactie Foodbusiness

Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft het jaar met sterke cijfers afgetrapt. De omzet is fors gegroeid, met name gedreven door hogere verkoopprijzen. Die hogere verkoopprijzen hebben het omgezette volume overigens maar licht beïnvloed. Voor de rest van het jaar is de torenhoge inflatie het belangrijkste aandachtspunt.

De omzet van Unilever is met 11,8% gestegen naar €13,8 miljard. Deels komt dat door wisselkoerseffecten en overnames. De onderliggende omzet dikte met 7,3% aan. Deze groei komt voort uit de flink verhoogde verkoopprijzen (+8,3%). Een kleiner verkoopvolume (-1%), waarschijnlijk als gevolg van die hogere verkoopprijzen, drukte de omzetgroei enigszins. De resultaten over het eerste kwartaal hebben verwachtingen van analisten overtroffen.

Unilever voorziet voor het eerste halfjaar kostenstijgingen ter grootte van €2,1 miljard. Dat is gelijk aan de eerder gecommuniceerde verwachting. De oorlog in Oekraïne zorgt er echter voor dat het bedrijf de kosten voor de tweede helft van het jaar waarschijnlijk sneller ziet oplopen. Het bedrijf houdt er inmiddels rekening mee dat de kosteninflatie op €2,7 miljard gaat uitkomen.

Focus ligt op inflatie
De kosteninflatie lijdt ertoe dat de productprijzen verder verhoogd worden, wat negatief kan zijn voor de verkoopvolumes. De omzetgroei over heel dit jaar komt, volgens het bedrijf, uit aan de bovenzijde van eerdergenoemde range van 4,5% tot 6,5%. De operationele marge komt naar verwachting nog altijd tussen de 16% en 17% uit in de eerste helft van het jaar. In de tweede helft van het jaar leidt de groeiende impact van de kosteninflatie tot marges die aan de onderkant van range uitkomen.

De grootste onzekerheid voor Unilever is op dit moment de onzekerheid over de kostenontwikkeling. Unilever hoopt dat de marges in 2023 en 2024 herstellen. Dit als gevolg van normaliserende marktomstandigheden, verhoogde verkoopprijzen en besparingen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Analyse Ondernemen

Ongewenste ijsproductie welkom bij investeerders

Analyse Ondernemen

Zuivelman Schumacher snijdt ijsdivisie uit Unilever

Nieuws Jaarcijfers

Unilever ziet deel van winst wegsmelten

Nieuws Ondernemen

'Unilever haalt plasticdoelen niet'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden