Veel bedrijven in de Duitse vleessector zijn somber gestemd als het gaat om de vleesconsumptie. Dat toont een enquête onder honderd grote bedrijven in de Duitse vlees- en worstindustrie aan. Het merendeel van hen verwacht dat de vleesconsumptie komende jaren daalt.
Uit de enquête van dfv Mediengruppe blijkt dat 84% van de ondervraagde bedrijven verwacht dat de stijgende vleesprijzen zorgen voor een lagere vleesconsumptie. Een groot deel van de bedrijven gaat daarbij uit van een daling in het vleesverbruik van 5% tot 10%. Ongeveer 20% van de bedrijven ziet de vleesconsumptie zelfs met meer dan 10% teruglopen door de fors gestegen prijzen.
Grote bedrijven harder geraakt door crisis
Van alle ondervraagde bedrijven gaf 58% daarnaast aan niet tevreden te zijn met de economische ontwikkeling van het bedrijf. Het lijkt er op dat vooral de grotere bedrijven geraakt worden door de teruglopende volumes. Waar deze groep jarenlang profiteerde van kostenvoordelen, ten opzichte van kleinere concurrenten, zien zij vandaag de dag onderbezetting in hun productielocaties.
Vanwege de oplopende kosten voor consumenten is de prijs op korte termijn een belangrijke factor zijn bij de aankoop van vleesproducten. Voor de langere termijn wordt de regionale herkomst van het product en een hoger dierenwelzijn genoemd als belangrijke succesfactoren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.