Ketchup in een kartonnen knijpfles. Daarmee denkt Kraft Heinz een grote stap te zetten op weg naar 100% recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen in 2025. Voor de kartonnen fles, gemaakt van houtpulp, werkt Kraft Heinz samen met Pulpex. Dat bedrijf maakt volledig recyclebare, plasticvrije verpakkingen van houtpulp uit FSC bossen.
De CO2-voetafdruk van de nieuwe ketchupfles van Kraft Heinz zou 90% lager moeten zijn dan die van glas en 30% lager dan een PET-fles. Het prototype van de pulpfles is al klaar voor praktijktests. Maar, de fles komt pas op de markt als uit consumententesten blijkt dat de fles doet wat consumenten willen en ervan verwachten.
Ook de wijnindustrie voelt de noodzaak van verpakkingsverduurzaming. In de sector ontstaat grofweg 40% van de totale emissies door het maken en transporteren van glas voor de flessen.
Steeds meer papier in de supermarkt
In de wereld van de verpakte dranken is het dan ook een 'innovatietroef'. Supermarktketen Marqt introduceerde eerder in Nederland al een papieren fles. In Engeland deed wijnproducent When in Rome dat. De 'papieren wijnfles', waar stiekem ook een plastic zak in zit, is alleen nog lang niet zo duurzaam als de al lang bekende bag-in-box-manier van verpakken. In een bag-in-box gaat immers meer wijn dan in een fles, waardoor relatief minder verpakkingsmateriaal nodig is.
Nog een alternatief voor de glazen wijnfles is wijn in een blikje, net als bier. Duurzaam en technisch mogelijk. Een verpakking kan echter nog zo duurzaam zijn, de echte milieuwinst ontstaat pas als zo'n alternatieve verpakking ook aanslaat bij consumenten. Een papieren fles die in ieder geval nog op een fles lijkt, is daarbij een overweging.
Ketchup in karton. Wijn in papier of blik. Raar? Denk even door. Karton voor drankverpakkingen is doodgewoon. Zuivel en sap zitten alweer heel lang in een pak.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness en Foodlog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.