Dit is hoe fastfoodketens, supermarkten en andere partijen in de foodketen de hoge prijzen door inflatie gaan oplossen. Want dat alle grondstofprijzen enorm zijn gestegen, is algemeen bekend. Dat een deel van deze prijsstijgingen nog niet zijn doorgevoerd is ook te zien aan de inflatiecijfers, maar ook aan de consument die nog redelijk fors geld blijft uitgeven.
Dat de consument nog flink geld uit geeft heeft vooral te maken, met de buffer die men opgebouwd heeft tijden corona en het vertrouwen wat men heeft (had) in de economie en de rekbaarheid daarvan. Immers op elke hoek van de straat is werk te vinden, en bij elke nieuwe werkgever kan men meer gaan verdienen, waardoor men zich comfortabel voelt. Toch gaat vroeg of laat de pijn worden gevoeld van de gevolgen die inflatie, rente en de hoge grondstofprijzen gaan hebben op de consument. De uitdaging ligt ook bij de horeca en supermarkten om hier het hoofd aan te bieden.
Aanpassen van verpakkingen
Een mogelijke oplossing die regelmatig bij partijen wordt onderzocht en afgetast, is het verminderen van het volume van een product om daarmee de prijs gelijk te houden. Of het veranderen van ingrediënten, het aanpassen van verpakkingen en het spreiden van aanbiedingen op seizoensniveau. Oplossingen als het verminderen van de hoeveelheid rundvlees in een hamburger met een paar gram en vervolgens iets meer frites er bij te serveren. Maar ook minder chips in een zak doen of minder melk een gelijke verpakking. Daarmee kan de prijs gelijk worden gehouden voor de consument, maar de marge op pijl. Voor deze handelswijze, die an sich niet verboden is als het etiket op de verpakkingen maar klopt, heeft ook een officiële naam: krimpflatie.
Dit is een oplossing die al met grote regelmaat in de praktijk wordt toegepast onder aanbieders. Zo ontdekte de Consumentenbond in een onderzoek in het eerste kwartaal van 2021 tientallen producten, waaronder ook food, waarvan de inhoud door de fabrikanten waren verkleind, met een hoge prijs tot gevolg. Hieronder zitten ook foodproducten als snoep, kaas en snacks. Een bekend internationaal voorbeeld is de Toblerone-chocoladereep van fabrikant Mondelez. Deze foodgigant besloot in 2016 het gewicht van een reep terug te brengen, afhankelijk van het type, van 170 naar 150 gram en van 400 naar 360 gram. Dit leidde tot een stormloop van protesten van Toblerone-fans, waardoor Mondelez uiteindelijk na twee jaar dit besluit terugdraaide.
Mes snijdt aan twee kanten
Het wordt interessant of de Nederlandse aanbieders deze oplossingen ook massaal in de praktijk gaan brengen. Met krimpflatie snijdt het mes vanuit de ogen van de producent aan twee kanten: minder afval en ongebruikt voedsel en (gevoelsmatig) minder inflatie. Dus houdt in de komende periode de etiketten en volumes van de verpakkingen in de gaten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.