Dat vleesvervangers niet voor iedereen een alternatief zijn, werd afgelopen week duidelijk toen de Amerikaanse restaurant-en cadeauwinkelketen Cracker Barrel bekendmaakte ook vegan vlees van Beyond Meat te gaan serveren. De reacties waren niet mals. Is de hype voor het plantaardige vleesbedrijf voorbij?
Op Facebook klaagden klanten steen en been dat met de introductie van het veganistische vlees de restaurantketen met een zuidelijke twist te ''woke'' zou zijn geworden. Anderen nuanceerden de situatie en vertelden dat het vlees niet van de menukaart zou verdwijnen.
Dat vleesvervangers maar moeilijk geaccepteerd worden in de VS wist McDonald's al iets eerder. Daar eindigde eind juli de test met de MCplant, een hamburger gemaakt in samenwerking met Beyond Meat. Hoewel het bedrijf geen uitspraken heeft gedaan over de resultaten van de test, waren die volgens analisten en insiders niet om over naar huis te schrijven.
Teleurstellende verkopen
Zo schreef BTIG-analist Peter Saleh dat franchises hem vertelden dat de McPlant-verkopen teleurstellend waren en dat ze onder verwachting lagen. Volgens J.P. Morgan-analist Ken Goldman vertelden sommige medewerkers dat de burger niet goed genoeg verkocht, waardoor een landelijke uitrol in het geding zou komen.
Na een kleine test in 8 restaurants in november, volgde er een test van ongeveer een half jaar in 600 restaurants in de VS. Beyond Meat en McDonald's hebben een driejarige samenwerking. Dankzij die samenwerking stond de McPlant ook in Nederland enkele maanden op de menukaarten.
Eerder waren tests bij Panda Express en de verschillende restaurants van Yum Brands! geëindigd zonder dat er een product op de markt kwam. Beyond Meat-producten die verkrijgbaar waren bij Dunkin Donuts, Hardees en A&W's zijn na de lancering van het menu gehaald.
Slechte beursresultaten
Vrijdag werd bekend dat Beyond Meat er een teleurstellend tweede kwartaal heeft opzitten. De omzet daalde en het verlies groeide, daarom besloot de maker van vleesvervangers om 4% van het personeel te ontslaan. Het bedrijf zelf wijt de slechte cijfers aan de inflatie. Maar dat de koers van het bedrijf daalde komt volgens analisten ook door het gebrek aan resultaat uit de samenwerking met fastfoodketens.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.