Tijn Baart/ IJsbaart

Food People IJsbaart

'Wij zijn gewaagder dan de rest van de markt'

25 Juli 2023 - Max van der Heijden

Het Amsterdamse IJsbaart maakt en verkoopt ambachtelijk veganistisch ijs. Dat doet het bedrijf in de horeca en bij online supermarkten CRISP en Gorillas. Volgend jaar hoopt IJsbaart in de fysieke supermarkten te liggen. Foodbusiness.nl sprak met oprichter Tijn Baart (foto) en CEO Roderick Verplanken over het bedrijf.

Hoe is IJsbaart ontstaan? 
Tijn Baart: "IJsbaart is ontstaan uit een liefde voor eten en een passie voor koken. Ik wilde heel graag iets gaan ondernemen en het ijsje een nieuw leven inblazen?" 

Was daar behoefte aan? 
"Ik vond van wel, vanuit de markt was die behoefte er nog niet echt. Alleen ik vond dat het anders mocht en kon, en dat het ijsje een beetje saai was.''

Waarom vond je het saai? 
''Het is smakeloos, saai. Ik denk dat je er veel meer creativiteit in kwijt kunt. Met het product kun je gewoon veel meer doen. Bovendien had ik zelf ook de behoeft om wat anders te doen dan in de keuken staan.'' 

Wat maakt IJsbaart anders dan het andere veganistische ijs op de markt? 
''Ik denk dat wij transparanter zijn dan de concurrentie. Dat wij beter nadenken over de ingrediënten die we erin stoppen en dat we gewaagder zijn dan de rest van de markt. Zo laten we zien waar het gemaakt wordt, we laten de mensen achter het bedrijf zien."  

Roderick Verplanken: ''Daarnaast gebruiken we ook eerlijke producten, we zijn ook transparant in wat we erin stoppen. We gebruiken zo min mogelijk geur-, kleur- en smaakstoffen. Bij de grote spelers is dat een groot onderdeel van de ijsjes en dat proberen wij tot een minimum te beperken. Oftewel tot nul te reduceren. Wat je ook ziet is dat wij een volledig impactgedreven organisatie zijn. Dus we willen ook nadenken over wie we zijn en wat onze impact op de wereld is. Dus we kijken naar onze voetafdruk en hoe we die zo klein mogelijk kunnen houden.'' 

''We willen de nummer één uitdager worden van de grote jongens in het ijsschap. Dat zijn momenteel Unilever en Mars en wij willen daar een betaalbaar en goed alternatief tegenover zetten. Wat aan de ene kant een superlekker ijsje is, maar wat aan de andere kant toevallig vegan is.'' 

Jullie worden nu vooral verkocht in de horeca, wanneer zijn jullie in de supermarkt te vinden? 
"Vanaf maart 2024 is onze doelstelling. We hebben nu net een nieuwe producent aangesloten die voor ons ijs kan produceren. Hierdoor kunnen we op grote schaal produceren. We zijn nu in gesprek met verschillende supermarktketens en het eerste moment dat nieuwe producten in de schappen komen te liggen is maart 2024."  

Jullie profileren IJsbaart als ambachtelijk ijs, wat houdt dat in?
Baart: ''Ambachtelijk is een soort bakkersterm. In ons geval houdt dat in dat wij hier zelf het ijs staan te maken en zelf ingrediënten toevoegen. Het is echt handwerk."

En die fabriek die jullie supermarktijs gaat maken, is die ook ambachtelijk? 
''Ja, het is eigenlijk hetzelfde concept, maar dan een schaaltje groter. Het blijft ook wel grotendeels handwerk. Alleen de mensen zijn anders."  

Welke obstakels hebben jullie moeten overwinnen? 
Verplanken: "Dat zijn er twee. Enerzijds merken we dat mensen toe zijn aan vernieuwing in die ijscategorie. Het is best wel al lang veel van hetzelfde, veel dezelfde merken en weinig variatie. Je ziet ook wel dat het gedomineerd wordt door grote spelers. En je ziet binnen horeca dat best wel veel partijen daar wel klaar mee zijn en eigenlijk op zoek zijn naar vernieuwing. Het tweede is dat mensen een gezond en beter alternatief willen. Er zijn wat varianten met minder suiker, geur-, kleur- en smaakstoffen, maar die zijn eigenlijk relatief duur en die aspecten willen wij aanpakken. Dat zijn de obstakels die wij hebben moeten overwinnen." 

Jullie zijn ooit begonnen als foodtruck, doen jullie dat nog steeds? 
Baart: ''Nee, we hebben eigenlijk net voor corona de overstap gemaakt om te leveren aan de horeca en daar hadden we het zo druk mee, dat we de foodtruck even geparkeerd hebben. Uiteindelijk heeft die twee jaar stilgestaan. Eigenlijk willen we er wel geld in investeren, maar een compagnon adviseerde ons om dat niet te doen. Dankzij hem zijn we wel die dans ontsprongen. Maar nu hebben we wel plannen om het weer te gaan doen volgend jaar. Maar dan wel in een nieuw jasje." 

Hoe brengen jullie de wintermaanden door als er geen ijs wordt verkocht? 
''Helemaal in het begin ging ik naar Oostenrijk in de winter om daar te koken in chalets. Maar we maken telkens een groei door, dus we moeten steeds eerder beginnen met ijs-maken om klaar te zijn voor de zomer.'' 

In het AD las ik dat jullie dit jaar een custom ijsje maakten voor een strandtent. Is dat iets wat jullie vaker willen gaan doen? 
''In de toekomst is het natuurlijk wel leuk, maar de focus ligt nu wel echt op onze eigen producten. Dat willen we eerst gaan opbouwen. Maar in de toekomst staan we open voor een leuke samenwerking.'' 

Wat is de toekomst van IJsbaart? 
Verplanken: ''De toekomst is dat wij uiteindelijk de nummer één challenger binnen de ijscategorie willen zijn. We willen zo snel mogelijk bij zoveel mogelijk winkels in het schap komen te staan. We willen volledig uitbreiden binnen de horeca zodat we in vier tot vijf jaar van driehonderd naar ruim drieduizend outlets groeien. En uiteindelijk willen we de stap naar het buitenland maken. Eerst bij de buurlanden en daarna naar het noorden." 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Food People Madeleine Gielens

'Bierbostel opwaarderen tot humane voeding'

Food People Paul van Straaten

Lokalist wil bol.com worden van streekproducten

Food People Per Vonk

'Mooie maar ook donkere verhaal over cacaosector'

Food People Francesca Paladini

De Nederlandse markt op met Italiaanse producten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden