Nederland Eet bindt de strijd aan met de oranje thuisbezorgreus met een lager commissiepercentage en de belofte dat niet te verhogen. Het bestelplatform, dat zelf niet bezorgt, is na vijf jaar inmiddels de grootste lokale speler in Zwolle, Kampen en Deventer. Met een sharefundingcampagne haalt het bedrijf nu geld op om meer lokale overnames te doen om zo de rest van Nederland te veroveren. Medeoprichter en managing partner Hugo Smink vertelt over de missie en toekomstplannen.
Nederland Eet is begonnen in Zwolle, waar ook het hoofdkantoor zit en vijftien mensen werken. Het platform is in vele tientallen kleine en middelgrote steden actief. In elke stad is er een lokale app en website en kan bij meer dan zevenhonderd restaurants eten worden besteld. Eigenaar zijn de drie oprichters (Ibrahim Al-Dalaimi, Hugo Smink en Narayan de With; op de foto respectievelijk links, midden en rechts op de voorgrond) en vier (niet nader genoemde) investeerders. Daar komt nu een nieuwe eigenaar bij in vorm van een coöperatie van aandeelhouders. Om de groei te accelereren is Nederland Eet op zoek naar kapitaal. Medeoprichter en managing partner Hugo Smink vertelt over de missie en toekomstplannen.
Via Nederland Eet kun je eten bestellen bij restaurants, maar jullie bezorgen zelf niet. Waarom eigenlijk niet?
"De reden is dat bezorgen als platform heel moeilijk rendabel is te krijgen. Kijk naar Deliveroo, die inmiddels vertrokken is uit Nederland. De bezorgers zaten daar op die ZZP-contracten. Daarbij verklein je je afzetgebied ernstig als je als horecaondernemer van een bezorgdienst gebruik maakt. De straal ligt vrij dicht rond je zaak."
Jullie binden de strijd aan met grote platforms op prijs. Wanneer dachten jullie: daar is een markt voor?
"Ik heb 4,5 jaar in Shanghai gewoond en,daar heb ik Narayan de With leren kennen. Hij heeft daar zes jaar gewoond. Toen we terug waren in Nederland zijn we gaan brainstormen: de dienstverlening van de bestelwereld ten opzichte van China is hier best beperkt en er is een squeeze-model waarbij je ieder jaar meer moet betalen voor nagenoeg dezelfde service. Narayan had nog een groot netwerk van horecaondernemers in Zwolle en we merkten dat we heel veel support kregen voor het idee van een bestelplatform met een eerlijke prijs. Toen zijn we het gewoon gaan doen. Ik wil wel gezegd hebben: zonder het doorzettingsvermogen en de inzet van Narayan waren we nooit hier gekomen. Ik ken niemand die zoveel doet voor een bedrijf."
Een beperkt aantal grote partijen heeft bijna de hele markt in handen. Hoe ga je die concurrentie aan?
"Als je kijkt naar de dekkingsgraad van Thuisbezorgd kan je bepleiten dat ze een monopolist zijn. Ik denk dat het altijd goed is om een vorm van concurrentie te hebben. Concreet gaan we de concurrentie aan met de commissie. Ons commissiepercentage is 8% en zolang wij de dienst verlenen, blijf je dat percentage betalen. Er is geen noodzaak voor de toekomst om ieder jaar maar weer de percentages omhoog te gooien. Aan de consumentenkant proberen we met loyaliteitsprogramma's klanten te binden en zo goedkoop mogelijk te zijn. Verder zijn consumenten ook bewust dat ondernemers bij ons minder kwijt zijn. Bij Thuisbezorgd betaal je niet alleen een veel hoger percentage, maar moet je ook betalen om een toppositie aan te schaffen. Als je bereid bent om per bestelling meer te betalen dan een ander, dan ben je zichtbaarder. Wij doen dat niet. Wij werken met een algoritme. Een aantal inputvariabelen bepalen de zichtbaarheid per klant."
Jullie zitten nog niet in de grote steden. Is het een bewuste keuze om op kleinere steden te concentreren?
"Absoluut. Dat heeft ook te maken met de kosten voor marketing, die zijn in steden als Utrecht en ook Haarlem al zoveel hoger. We hebben besloten om eerst in de toegankelijke gebieden op te schalen. Ook daar waar mensen binding hebben met het gebied en het lokale karakter word gewaardeerd."
Jullie willen wel toe naar landelijke dekking. Wanneer moet iedereen Nederland Eet kennen?
"De doelstelling is om duurzaam te groeien naar landelijke dekking. We hebben meerdere stappen in voorbereiding en een grote stap in het westen. In Utrecht zijn we binnen nu en twaalf maanden wel actief. Nog niet in Rotterdam en Amsterdam. Dat gaat zeker gebeuren, maar op welke termijn is nog onzeker. De komende 24 maanden richten we ons volledig op de groei in Nederland. Als het veel sneller gaat, kunnen we de stap herzien."
Wat bedoel je precies, hebben jullie ook plannen in het buitenland?
"We krijgen al aanvragen, maar daar gaan we nog niet op in, daarvoor is het echt te vroeg. In Duitsland of België lopen ze ook tegen dezelfde uitdagingen aan. De commissies zijn daar enorm fors en ze zijn ook op zoek naar een betaalbaarder en eerlijk alternatief."
Jullie zijn een sharefunding (crowdfunden maar dan met aandelen) gestart. Waarom zoeken jullie nu naar investeerders?
"Wij kunnen uit cashflow groeien, maar je wilt op een gegeven moment sneller groeien. Het ontwikkelen van steden kan organisch wel twee jaar duren. Mensen kunnen op deze manier ook mede-eigenaar worden en sturing geven aan het bedrijf via de coöperatie. Horecaondernemers zijn een belangrijke groep, zij zijn er alles aan gelegen dat het platform een succes wordt. Dan hebben we ambassadeurs en het is ook hartstikke leuk om samen te werken aan een duurzame toekomst."
Het doel is om in de eerste ronde €300.000 op te halen. Jullie staan op €110.365. Is dat naar verwachting?
"Het mag altijd sneller gaan, maar we zitten midden in de vakantietijd. We verwachten dat het vanaf september weer hard gaat lopen. We zijn twee weken geleden begonnen en dit komt vooral uit ons eigen netwerk. De campagne voor restauranthouders zijn we nu vorm aan het geven."
Het doel is om dit jaar €750.000 euro op te halen. Wat willen jullie met dat geld doen?
"Dat willen we verdelen over drie pilaren. We willen andere lokale platformen overnemen en meer aan branding doen. Dus onszelf landelijk kenbaar maken en dus meer in business development stoppen. Doorlopend blijven we aan de IT-kant innoveren."
Is Nederland Eet al winstgevend?
"We zijn nu al winstgevend, maar dat is altijd een moeilijk verhaal, want winst uitkeren is een keuze. Het platform bedruipt zichzelf. Maar als scale-up moeten we groeien, willen we eind 2024 een hogere cashflow hebben en financieel duurzaam kunnen blijven groeien."
Waar willen jullie staan over weer vijf jaar?
"Dat wij als eerlijk platform overal toegankelijk zijn in heel Nederland. We verwachten dan ook bezig te zijn in andere Europese landen om ook hen te kunnen verlossen van het squeeze-model met hoge commissies."
Stel dat Nederland Eet het grootste bestelplatform wordt. Welke garantie hebben ondernemers dan dat jullie de marge niet ook opvoeren?
"Ons woord. Het is een belofte die we doen. We leggen het ook vast op papier. Er is geen noodzaak voor zo'n verhoging. Bovendien wordt de consument steeds activistischer, die heeft ook door dat ondernemers en uiteindelijk ook zij zelf er een hogere prijs door betalen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.