Unilever kan op hevige kritiek van Greenpeace rekenen, omdat het bedrijf volgens de non-profitorganisatie de plastic voetafdruk sinds 2017 niet heeft verlaagd.
Het onderzoek van Greenpeace keek naar rapporten van Unilever en de Ellen MacArthur Foundation. Daaruit bleek dat Unilever 610.000 ton plastic produceerde in 2017 en 698.000 ton in 2022.
Volgens Greenpeace is Unilever wereldwijd de grootste verkopers van plastic zakjes. De voorspelling is dat het dit jaar 53 miljard plastic zakjes verkoopt. Meerdere landen in de 'Global South' waaronder de Filipijnen en Indonesië hebben opgeroepen tot een verbod op deze zakjes. Dit vanwege de impact op het milieu en de gezondheid.
Volgens Greenpeace heeft Unilever als doel gesteld dat het gebruik van nieuwe plasticproducten op basis van fossiele brandstoffen bij 2025 minstens te halveren, maar in het huidige tempo wordt dat doel pas behaald in 2034. 0,2% van het plastic dat Unilever gebruikt is momenteel herbruikbaar en daarvoor heeft het bedrijf zich geen doel gesteld.
Tot slot schrijft het rapport dat Unilever een industriebrede beweging moet aanvoeren die ervoor zorgt dat bedrijven stoppen met het gebruik van single-use-plastics en naar het gebruik van herbruikbare verpakkingssystemen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.