Shutterstock

Opinie Ceel Elemans

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster eten

28 Augustus 2024 - Ceel Elemans

Recent deelde data-analist Nielsen het bericht dat de verkoop van vleesvervangers dit jaar weer in de lift zit. Dat is verrassend na twee jaar van stagnatie. De prijs en kwaliteit van vegetarische alternatieven zijn al jaren knelpunten. De introductie van hybride producten, dat zijn vleesproducten gemengd met plantaardige eiwitten, gaat de vraag naar vleesvervangers echter stimuleren.

De meeste supermarkten willen dat in 2030 de helft van alle verkochte eiwitten uit plantaardige bronnen komt. Dat is nu krap 40%. Albert Heijn is de enige supermarkt die streeft naar 60% plantaardig in 2030. Inmiddels hebben supermarkten de prijs voor vegetarische alternatieven voor vlees verlaagd, zodat ze nu veel dichter bij de prijs van vlees liggen. 

De vegetarische alternatieven voor vlees (en zuivel) zijn geen hype, maar duidelijk een trend die niet meer te stoppen is. Vlees heeft een grotere impact op het milieu dan plantaardige opties. Rundvlees belast het milieu meer dan varkens- en kippenvlees. Minder vlees eten helpt om de impact op het milieu te verminderen, maar vlees heeft ook een hoge voedingswaarde en maakt daarom deel uit van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. 

Consument plukt vruchten verbeterd plantaardig assortiment
De overgang naar een dieet met meer plantaardige eiwitten hoeft niet veel meer te kosten. De prijs van vleesvervangers is gedaald door een efficiëntere productie en supermarktcampagnes die de consumptie stimuleren. Producenten hebben meer geïnvesteerd in de kwaliteit van hun producten, zoals nieuwe technieken om het zoutgehalte te verlagen. De nieuwe (hybride) alternatieven en de geringere prijsverschillen maken het makkelijker voor consumenten om over te stappen naar een meer plantaardig voedingspatroon.

Ceel Elemans

Ceel Elemans is Sector Banker Food bij ING. Hij volgt de ontwikkelingen in de foodsector en duidt deze voor interne en externe netwerken, langs zowel digitale als fysieke kanalen.
Reageer op deze opinie

Om te reageren op deze opinie moet u ingelogd zijn.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang elke dag het laatste nieuws in uw inbox

Analyse Vlees & Eiwit

Vleesvervangers zonder vleesequivalent in trek

Opinie Ceel elemans

Verspillingsvrije Week: sleutel ligt bij consument

Nieuws Vlees & Eiwit

Lidl heeft primeur met hybride vleesproduct

Analyse Vlees & Eiwit

Vleesvervangers niet populair bij vleeseters

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden