'2022 een jaar van uitdagingen'. Dat is de titel van deze column. We zitten helaas nog altijd met de nodige beperkingen door de coronapandemie en er is eigenlijk nog geen zicht op het einde. Voor de horeca- en cultuursector een complete ramp, maar ook voor de toeleveringsbedrijven. Met steunmaatregelen wordt de pijn wat verzacht, maar het is bij lange na niet voldoende. Hoe komen we uit deze 'crisis'? Dat is wat velen zich afvragen. Al met al redenen tot bezorgdheid.
Ook worden we geconfronteerd met zaken die voortvloeien uit de pandemie en waar we zeker in 2022 de nadelige gevolgen van gaan zien. Ongetwijfeld bent u er al mee geconfronteerd. Materiaalkosten, zoals karton en glas, zijn fors gestegen (onder andere door een enorme vraag), maar ook energie is duurder geworden. Internationale transporten worden geraakt door een tekort aan containers en schepen, met als gevolg prijsstijgingen en ernstige vertragingen. Ook nationaal zorgt een chauffeurstekort voor fikse stijgingen in de loonkosten en logistieke beperkingen.
En om alles compleet te maken, hebben we in veel wijnlanden (met name in Frankrijk) te maken met een matige, of zelfs kleine, oogst. In Frankrijk is dit de slechtste wijndruivenoogst sinds 1977, met een afname van 35% ten opzichte van een 'normaal jaar'. Vorst, overvloedige regenval en droogte hebben hiertoe bijgedragen. Dus wijn wordt zeker duurder en daar krijgen we allemaal mee te maken.
Een goede kant
Gelukkig is er ook een positieve kant. Veel bedrijven hebben eens goed in de spiegel gekeken; voor zover ze dat nog niet gedaan hadden. Klopt mijn business model nog wel? Ben ik nog met de goede dingen bezig? Moet ik mij niet breder oriënteren? Het zijn terechte vragen. We zijn door de crisis uit onze comfort zone gejaagd, wakker geschud en gedwongen goed om na te denken over hoe we gezond verder kunnen gaan in een tijd waar de coronapandemie een 'gewoon' onderdeel wordt/is van ons leven.
De hele wijnhandel - van producent tot importeur - is daar ook mee bezig. Voor mij is het jaar 2022 daarom niet een jaar van tegenslagen, maar een jaar van uitdagingen. Het wijnglas is daarom bij mij niet half leeg, maar half vol.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.