Consumentengedrag

uien Coronavirus

Nieuws Coronacrisis

Leverancier moet opnieuw oriënteren door corona

De coronacrisis heeft de foodsector flink op z'n kop gezet. Consumenten hebben duidelijk minder geld uitgegeven in horeca, maar tegelijkertijd juist fors meer in de retailkanalen. Daarnaast liggen ook de online verkopen hoger door de groei van boodschappen- en maaltijdbezorging. ING stelt dat dit grote consequenties heeft voor de afzetmogelijkheden van leveranciers. 'Dit omdat zij zich vaak grotendeels toeleggen op de retail óf horeca.' Een heroriëntatie lijkt dan ook een must.
28 Mei 2021
rundvlees vlees

Achtergrond Vlees

Wel of geen vlees: een eindeloze discussie?

Gaan we in de toekomst wel, geen, minder of meer vlees eten. Het is een thema waar veel analisten, onderzoekers en wetenschappers de laatste maanden én jaren onderzoek naar hebben gedaan of nog steeds doen. Een duidelijke conclusie is nog altijd niet getrokken. Is het een eindeloze discussie, of heeft de jongere generatie nu toch echt een keuze gemaakt?
26 Mei 2021
Vegetarisch Nutri-Score

Nieuws Nutri-Score

Nutri-Score blijkt effectief, Eco-Score ook gelanceerd

Keurmerken, labels, duurzaamheidsinitiatieven. Verpakkingen wordt steeds voller, maar ook informatiever. Een aantal jaar terug introduceerde Frankrijk de 'Nutri-Score', waarmee het consumenten wilde stimuleren een gezondere keuze te maken. Een succes en inmiddels wordt het, vooral in de Europese Unie, volop toegepast. De Wereldgezondheidsorganisatie ziet het potentieel en onderzocht of het ook in andere landen kan helpen om overgewicht tegen te gaan. Wat blijkt daaruit? En, inmiddels is ook een 'Eco-Score' in de maak. Hoe werkt die precies?
26 Mei 2021
maaltijdbezorging thuisbezorgd

Achtergrond Effecten corona

Is vaker thuis eten het nieuwe normaal?

De coronacrisis heeft het consumentengedrag in één klap veranderd. In plaats van eten en drinken buiten de deur ontpopten veel consumenten zich (noodgedwongen) tot thuiskok. En bezorgdiensten floreerden als nooit tevoren. Wat blijft hiervan over als de crisis achter de rug is?
19 Mei 2021
maaltijdbezorging Uber Eats

Achtergrond Bezorgmarkt

Bezorgen: een trend die niet meer zal verdwijnen

Nederlanders bestelden in het eerste kwartaal van dit jaar alleen al bij Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, 15,3 miljoen maaltijden. Een groei van 53% met dezelfde periode een jaar eerder. De coronacrisis heeft de trend van bestellen fors doen versnellen. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om de boodschappen, een warme avondmaaltijd of een broodje voor de lunch. Ook komende maanden en jaren zet die groei door. Althans, dat is de verwachting. De Nederlander is drukker, werkt vaker thuis en heeft behoefte aan gemak. Bestellen kan voldoen aan al die wensen.
7 Mei 2021
Gymbites

Interview GymBites

'GymBites moet gezond eten altijd mogelijk maken'

Druk, druk en nog eens druk. Steeds meer Nederlanders herkennen het gevoel. Die bruisende agenda is ook steeds moeilijker te combineren met gezond en vers eten. Camiel Struwer (links) en Jesse Mellema (rechts) zeggen daarvoor een oplossing te hebben. Met hun bedrijf GymBites streven ze ernaar dat elke Nederlander een goede balans vindt tussen verantwoord eten, gezond bewegen en een positieve mindset.
6 Mei 2021
euro portemonnee

Nieuws Consumentengedrag

Millennials: 'In coronatijd meer geld besteed aan eten'

30 Maart 2021
supermarkt Albert Heijn

Nieuws Consumentengedrag

Biologisch steeds meer in trek onder Nederlanders

Nederlandse consumenten hebben het afgelopen jaar vaker biologische voedingsmiddelen gekocht. Dat toont een nieuw onderzoek van marktbureau GfK aan. De voornaamste reden om biologische producten te kopen? We zijn van mening dat deze producten met meer zorg worden geproduceerd.
30 Maart 2021

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden