Oh!Lait

Food People Bart Vanderstraeten

Verse melk op een markt waar houdbaar domineert

Eergisteren 14:00 uur - Linda van Eekeres

De mini-zuivelfabrieken van Lely, bouwer van onder meer melkrobots, stonden tot voor kort alleen in Nederland. Nu is er ook een Lely Orbiter in gebruik genomen in het Vlaamse Merchtem. Op de Koeweidehof van Bart Vanderstraeten en Marijke d'Hertefelt. Hun verse melk en melkproducten als yoghurt, baristamelk en ijskoffie worden onder het nieuwe merk Oh!Lait in de markt gezet in België, waar houdbare melk de winkelschappen domineert.

Bij de Koeweidehof zijn ze twaalf jaar geleden overgestapt van vlees- naar melkvee. Ze hebben 180 melkkoeien. Verder verbouwen ze naast voer voor de koeien ook aardappelen, suikerbieten en brouwgerst voor het Cristal-bier van Alken-Maes (onderdeel van Heineken). Daarnaast komen er via boekingen bij FarmFun jaarlijks zo'n 6.000 bezoekers langs voor evenementen, teambuildinguitjes en vergaderingen. Bart Vanderstraeten vertelt in deze Food People wat de plannen zijn met de zelf gezuivelde melk.

Jullie hebben als eerste in België de Lely Orbiter staan. Lely kon zich ook vinden in jullie duurzame manier van werken. Vertel eens.
"We zijn toen we twaalf jaar begonnen met melkkoeien automatisch gaan melken met melkrobots van Lely. We zijn gegroeid in automatisatie, we voeren automatisch en de elektriciteit wordt opgewekt met koeienmest door een pocketvergister. We zijn 100% zelfvoorzienend en daarnaast voorzien we ook twaalf gezinnen in stroom."

"Voor de Orbiter hebben we 600 zonnepanelen gelegd en een grote batterij aangeschaft. We hebben alle stroomverbruikers met elkaar verbonden en een softwareprogramma gekoppeld met wie wanneer stroom vraagt, weersverwachting en wat de stroomprijs doet. Zo kunnen we voor al onze bedrijfsactiviteiten helemaal op groene stroom draaien. We gaan de melk ook pasteuriseren als er stroom beschikbaar is."

Welke producten brengt Oh!Lait op de markt?
"Volle en halfvolle melk en baristamelk, want we doen hier graag wat melkschuim op de koffie. Wij Belgen eten ook graag yoghurt, dus volle en magere yoghurt. En we brengen ook twee ijskoffies uit: latte macchiato en latte caramel. Allemaal verse producten! Latte's van andere merken staan ook in de koeling, maar dat is allemaal UHT (gesteriliseerde melk, red.). We zijn nu de laatste testen aan het doen en aan het kijken hoe we de afzet georganiseerd krijgen. Het is de bedoeling om begin oktober te leveren richting retail en koffiehuizen en aan bedrijven die ons bezoeken of ons verhaal willen verder zetten."

De volle smaak van verse melk is in België wat vergeten

"Onze melk werd om de drie dagen opgehaald waar het in de melkfabriek in de grote massa opging. We konden aan onze bezoekers nooit aangeven onder welke naam of product ze ons product onze melk konden kopen. Met de eigen kleine melkzuivelfabriek is onze droom uitgekomen om een eigen product in markt te kunnen zetten."

Kunnen jullie straks alles met de mini-zuivelfabriek verwerken of wordt er nog wel melk opgehaald?
"100% zelf verwerken kunnen we niet. Het grootste deel leveren we nog altijd aan de Belgische coöperatie Milcobel. Ze staan er positief tegenover en waren hier ook aanwezig bij de officiële lancering van de Orbiter. Het kan elkaar alleen maar versterken."

Lang houdbare melk is dominant op de Belgische markt. Welke reacties krijgen jullie op de verse melk?
"In gesprekken met koffiehuizen zien we bijvoorbeeld heel sterk dat barista's veel aandacht schenken aan koffie, maar weinig aan de melk. Ze gebruiken veel natuurlijke en plantaardige melk die met zoetstof wordt aangevuld. Met onze verse volle baristamelk (met een vetpercentage van minimaal 4% uniek op de Belgische markt red.) kunnen ze suiker volledig achterwege laten. Voor ons is dat niet verrassend, maar die mensen zijn wel verrast. We krijgen vaak te horen: 'Amai wat een volle smaak!' In België zijn we UHT gewoon en de echte volle smaak wat vergeten. Het is een stuk bewustwording."

De melk zit in plastic flessen, waarom is daarvoor gekozen?
"Er is bewust voor PET-flessen gekozen uit duurzaamheidsoogpunt. Glas is te milieubelastend. Het is 50% gerecycleerd plastic PET, verder kan niet want dan krijgt het plastic een grauwe kleur. De fles en dop zijn 100% recycleerbaar. Onze flessen zijn doorschijnend, zodat je de natuurlijke kleur van ons product kan zien, dat zie je in Vlaanderen verder niet meer in de winkelrekken."

De naam Oh!Lait kan ook goed voor Franstalige consumenten, vormen die ook een doelgroep?
"Eigenlijk waren we aan het kijken naar een jonge hippe naam zodat we op zouden vallen in winkelrekken. De etiketten zijn in het Nederlands en Frans. We zitten binnen de driehoek: Antwerpen, Gent en Brussel, en 15 kilometer van het centrum van Brussel. We hebben dus zowel een Frans- als Vlaamstalige markt."

In Nederland is er Mijn Melk en daarbij zijn vier melkveehouders met een Orbiter aangesloten. Is het ook de bedoeling dat meer zelfzuivelende Belgische boeren aan Oh!Lait gaan leveren?
"Dat is voorlopig nog niet aan de orde. We gaan eerst kijken in welke mate de Belgische consument openstaat voor verse zuivel. In België wordt er veel UHT gekocht. Wij denken wel dat het klimaat vandaag zo is dat consumenten natuurlijke producten willen en de boer daar graag rechtstreeks in steunen. Dat hebben we gezien aan de steun voor de boerenbetogingen van de afgelopen twee jaar. We zien dat ook in de thuisverkopen en de boerderijbezoekers. Het consumptiegedrag verandert en meer mensen kijken naar de oorsprong van voeding, welke toevoegingen er zijn gebruikt en naar het duurzaamheidsverhaal; richting milieu maar ook richting het verdienmodel van de landbouw. Maar het is nog te vroeg om te zeggen: er is ruimte voor een tweede Orbiter in België."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.
Reageer op dit artikel

Om te reageren op dit artikel moet u ingelogd zijn.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang elke dag het laatste nieuws in uw inbox

Food People Paul Vocking

'Ons bestaansrecht is dat we niet innoveren'

Food People Kelly van Harten

'Mexicaanse maïstortilla's slaan geweldig aan'

Food People Sebastiaan v Lunteren

'Tempé kun je maken van iedere boon'

Food People Klaas Evenhuis

'Wild is eigenlijk gewoon kwaliteitsvlees'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden