Met de torenhoge cacaoprijzen - de notering in New York staat nu weer flink boven de $10.000 dollar per ton - kan het voor chocoladeproducenten en -merken interessant worden om de ogen te richten op cacao-alternatieven. Hoever zijn deze ontwikkelingen?
Een van de alternatieven biedt Voyage Foods. Het bedrijf maakt cacaovrije chocolade, bestaande uit een mix van plantaardige ingrediënten zoals olie, rietsuiker en druivenpitjes. Cargill liet in april weten de exclusieve B2B-distributeur te worden van Voyage Foods en het traditionele chocoladeportfolio uit te breiden. De cacao-alternatieven zullen bijvoorbeeld worden gebruikt in het ontwikkelen van recepten voor bakkerijproducten, ijs en zoetwaren.
Het is ChoViva gelukt een alternatief te ontwikkelen, gemaakt van onder meer zonnebloempitten en haver. Peanut butter cups met dit alternatief werden gepresenteerd bij de laatste private label-beurs van de PLMA (Private Label Manufacturers Association International). Het proces bestaat - net als bij cacaobonen - onder andere uit fermenteren en roosteren, aldus ChoViva op de website, maar dan met haver en zonnebloempitten. Uiteindelijk wordt een concentraat verkregen dat volgens de producent dicht bij cacaopoeder in de buurt komt. ChoViva slaat nu ook de handen ineen met de Deutsche Bahn. Treinreizigers krijgen de gelegenheid om tijdens hun reis van 'chocolade' koekjes te proeven.
Kweekcacao
Kokomodo, een Israëlische start-up maakt gebruik van bioreactoren om cacaomassa te produceren; een proces vergelijkbaar met dat van kweekvlees. Het begint bij het verzamelen van verse cacaobonen, kwaliteitsbonen uit Zuid- en Centraal-Amerika, vertelt Dario Breitel van Kokomodo tegen AgFunderNews. Vervolgens wordt een technisch proces in gang gezet waarbij cellen van de bonen worden gebruikt om biomassa te ontwikkelen. Vermeerdering vindt plaats in bioreactoren waarna het resultaat wordt geoogst. Ook dit proces bevat, net als bij conventionele cacaobonen, de stappen fermenteren en roosteren. Het bedrijf heeft van verschillende instanties een investering ontvangen van bij elkaar $750.000. Kokomodo heeft nog wel even tijd nodig om het proces te optimaliseren. "Over een paar jaar zouden we op gelijke hoogte moeten zijn met de prijs van premiumcacao die naar de chocolade-industrie gaat", laat CEO Tal Govrin weten. Een interessante ontwikkeling, maar op korte termijn nog niet op grote schaal verkrijgbaar.
Het cacao-alternatief kans voor producenten?
We gaan er de komende tijd achter komen welke cacao-alternatieven in de smaak vallen en welke niet en hoe groot de markt ervoor is. Een chocoladereep van 'echte' chocolade uit een speciaalzaak geef je wel aan een zakenrelatie als bedankje. Dan zoeken we naar een product met toegevoegde waarde. Er is wellicht ook een groep die het helemaal niet belangrijk vindt of het 'echte' chocolade is. Dat zou een kans kunnen zijn voor producenten. Misschien dat producten als M&M's of Smarties met een chocolade-alternatief eerder worden geaccepteerd door bepaalde doelgroepen.
Ongetwijfeld is er een groep die alleen voor natuurlijke chocolade kiest. Maar misschien lukt het om cacao-alternatieven net zo aantrekkelijk te maken als 'echte' chocolade. De ontwikkelingen van alternatieven zijn in ieder geval duidelijk in volle vaart.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.