Shutterstock

Nieuws Duurzaamheid

Duurzame verpakking voor consument belangrijker

9 December 2020 - Redactie Foodbusiness

Consumenten hechten steeds meer waarde aan een duurzame verpakking bij de aankoop van groenten en fruit, zo toont een nieuw onderzoek van ABN Amro aan. Daaruit blijkt tevens dat een derde van alle respondenten zelfs bereid is om extra te betalen voor voorverpakte groenten en fruit in een duurzame verpakking. Toch stelt de bank dat consumenten nog steeds onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van de diverse verpakkingsvormen.

Uit het nieuwe onderzoek van ABN Amro blijkt dat 66% van de ruim 1.000 respondenten het belangrijk vindt dat alle voorverpakte groenten en fruit in duurzame verpakkingen verpakt worden. Ongeveer 35% geeft zelfs aan bereid te zijn om hier extra voor te betalen. Opvallend is echter dat een meerderheid van 68% het onzin vindt dat de komkommers of paprika's in plastic worden verpakt. Dit is opvallend, omdat veel consumenten tegelijk aangeven het belangrijk te vinden dat producten hygiënisch zijn en lang vers blijven. "Iets wat juist bevorderd wordt met een verpakking", zo meldt de bank.

Circulariteit als streven
Zowel Nederland als Europa streeft naar circulariteit. "Supermarkten en voedselleveranciers hebben daarom meer aandacht voor de verpakkingen, maar het is niet eenvoudig", zo meldt ABN Amro. Volgens de bank moeten partijen, naast duurzaamheid, rekening houden met diverse functionele kenmerken van de verpakking. Daarbij kun je denken aan houdbaarheid, veiligheid, kosten, transporteerbaarheid en aantrekkingskracht. Dit wordt onderschreven door Rik Hennink (Hordijk Verpakkingen). "De consument wil het product in de verpakking kunnen zien. Een voorbeeld: in het geval van aardbeien kiest een consument eerder voor een transparant bakje van plastic, dan een kartonnen verpakkingen. Dit om er zeker van te zijn dat er geen rotte exemplaren zijn."

Van alle schakels in de productieketen heeft de levensmiddelenindustrie de meest concrete ambities op het gebied van duurzame verpakkingen. Zowel de branchevereniging van de supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), als de Federatie van Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) hebben concrete plannen opgesteld. Zo moeten supermarkten over 5 jaar 20% minder verpakkingsmateriaal gebruiken en moeten alle resterende verpakkingen voor 95% recyclebaar zijn.

Wat nog wel een uitdaging is, is het feit dat dat de levenscyclus van een bepaalde verpakking niet los kan worden gezien van het product dat erin wordt verpakt. "Zo zal een kunststoffles met motorolie als chemisch afval worden verbrand, terwijl dezelfde fles met daarin ketchup gerecycled kan worden", aldus de onderzoekers. "Supermarkten zijn bovendien nog wat terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen ervan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die nodig is voor het verbouwen van voedsel."

Onvoldoende bekend met milieu-impact
Uit het onderzoeksrapport blijkt tevens dat consumenten niet voldoende op de hoogste zijn van bovenstaand en daardoor niet voldoende bekend zijn met de milieu-impact van de verschillende verpakkingsvormen. 'Zo is het bij de keuze voor een verpakking bijvoorbeeld ook belangrijk om de CO2-uitstoot bij de productie en het transport mee te wegen, evenals de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen', zo schrijft de bank.

Zo denkt een groot deel van de consumenten dat glas of blik duurzamer is, maar bij de productie van deze materialen komt meer CO2 vrij. Volgens ABN Amro is het dan ook voor de supermarkten, de levensmiddelen- en de verpakkingsproducenten essentieel om in de toekomst goed te onderbouwen welke verpakking gedurende de levenscyclus de minste milieu-impact heeft.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Achtergrond Verpakkingen

'Uitwerking moet beter, maar statiegeld blik blijft'

Nieuws Verpakkingen

Berg plastic verpakkingen groeit fors als niets wijzigt

Achtergrond Verpakkingen

Ergernis over kleine lettertjes op verpakkingen

Analyse Verpakkingen

'Groene plastics tot vier keer zo duur als uit fossiel'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden