Er hoeft maar een klein scheurtje in een paprika te zitten en hij is niet meer geschikt voor het winkelschap. Zo gaan er jaarlijks miljoenen kilo's paprika in Nederland richting compostering. Sorteer- en verpakkingsbedrijf Rainbow Kleinpak wil paprikaresten meer hoogwaardig verwerken en heeft hiervoor de eerste voedselverspillingsvoucher ontvangen.
Bij Rainbow Kleinpak in De Lier draaien de sorteer- en verpakkingslijnen momenteel op volle toeren. Het Hollandse paprikateeltseizoen loopt van eind februari tot half november met een piek in de (vroege) zomer. Ieder jaar gaan er ongeveer 202 miljoen paprika's door het bedrijf. Deze zijn afkomstig van de leden, 35 paprikateeltbedrijven, goed voor zo'n 350 hectare glas. De paprika's worden voorzien van een flowpack met recyclebare folie om de houdbaarheid te vergroten.
Slechts een cosmetische afwijking
Maar niet iedere paprika is geschikt om te verpakken. "Er hoeft maar een messnede in te zitten of een paprika heeft een getrokken steel en hij valt buiten de boot. Alles wat de retail of consument niet hoeft, kan niet verpakt worden", vertelt Edwin Kester, voormalig directeur van Rainbow Kleinpak (nu ook adviseur voor andere organisaties in hun duurzaamheidsaanpak). "Toen ik in 2018 bij Rainbow Kleinpak begon, ging er 2,4 miljoen kilo paprika's richting compostering. Over die stroom heb ik me enorm verbaasd. Het irriteerde me, omdat het nog perfecte producten zijn. Ze hebben alleen een cosmetische afwijking."
Soms gaan deze paprika's ook wel naar de voedselbank, de Groente & Fruitbrigade of een kinderboerderij, geeft Kester toe. "Maar dat zijn kleinschalige initiatieven. Dat is niets vergeleken met de volumes waar wij mee te maken hadden. We zijn dan ook blij dat snijderijen onze mening deelden dat een cosmetische afwijking niks van doen heeft met de kwaliteit van het product. Ook hebben we met Bonda/Agrifirm een traject ingezet en zijn we GMP-gecertificeerd. Daarmee kunnen we een deel van de afvalstroom richting de veevoederindustrie brengen. En als we Hollandse paprika's als veevoer kunnen gebruiken, hoeft er minder maïs en soja geïmporteerd te worden."
Ongeschikte paprika's upcyclen
Dankzij de afzet richting snijderij en veevoer hoefde Rainbow Kleinpak afgelopen jaar 'nog maar' 300.000 tot 350.000 kilo paprika's te composteren. Maar daar blijft het wat het bedrijf betreft niet bij. "We zijn continu aan het kijken hoe we onze reststromen maximaal kunnen verwaarden. En zo een stap hoger op de Ladder van Lansink (een standaard op het gebied van afvalbeheer, red.) kunnen zetten. Nu gaan we onderzoeken welke kansen er liggen om de paprika's die we niet kunnen verpakken te upcyclen."
Daarbij kan gedacht worden aan verwerking tot sappen, sauzen, soepen, kruidenmixen, poeders of inhoudsstoffen voor bijvoorbeeld voedingssupplementen. Samenwerking is daarbij volgens Kester de sleutel tot succes. Krachten bundelen. In dat opzicht is hij meer dan blij met de eerste voucher tegen voedselverspilling die hij recentelijk in ontvangst mocht nemen. De voucherregeling is een initiatief van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van LNV, Rabobank en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen. De voucher vergoedt de helft van de kosten van het project, de andere helft draagt het bedrijfsleven zelf bij.
Nog grote stappen te zetten
Kester noemt de voucher een belangrijke stimulans om plannen ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. "Wij gaan onderzoeken of we meerdere producten kunnen ontwikkelen die een serieuze bijdrage leveren aan het verminderen van voedselverspilling. Dat doen we samen met andere ketenpartijen, in dit geval sauzenproducent Hela Thissen en Food Tech Brainport. Ik ben ervan overtuigd dat we nog grote stappen kunnen zetten. We staan nog maar aan het begin van de transitie. Duurzaamheid is geen hype of modewoord, maar een way of living."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.