De aloude 'Wet van Murphy' is steeds meer van toepassing op de wereldwijde industrie. Grote retailconcerns als Ikea, H&M en Nike kampen met toeleveringstekorten en straks (rond Kerst) vissen de consumenten mogelijk achter het net. Arbeid en grondstoffenschaarste slaat gaten in veel ketens. De situatie verslechtert bovendien.
De logistiek is door de coronapandemie zo zwaar ontregelend geraakt dat de problemen bijna niet meer te overzien zijn. De oplossingen liggen niet voor het oprapen. Arbeidskrapte - een grote bottleneck - speelt wereldwijd ook op steeds meer plekken en dat probleem is op korte termijn niet verholpen.
Schepen-file
Eind vorige maand lagen er wereldwijd zo'n 427 containerschepen op zee te wachten om gelost te worden, blijkt uit cijfers van VesselValue. De aantallen lopen al tijden op. Er is simpelweg geen personeel voorhanden om de containers aan land te krijgen. De problemen zijn het grootst bij de havens in de Verenigde Staten en China, maar ook in Rotterdam is het druk. Binnenvaartoperator Contargo melde kort geleden recordwachttijden tot 163 uur gemiddeld.
De logistieke strubbelingen brengen een kettingreactie teweeg. De retail wordt niet (op tijd) beleverd en fabrieken krijgen hun grondstoffen niet aangevoerd. Intussen hebben grote retailconcerns (als Ikea) de noodklok geluid, omdat bepaalde producten niet leverbaar zijn. Ook autofabrikanten worden geraakt door een gebrek aan computerchips. Transporteurs van granen laten weten dat het spannend is, maar dat de aanvoer bij fabrikanten nog niet in het geding is. Ook foodbedrijven ontspringen de dans niet. Zo gaat Coca Cola gaat de ingrediënten per bulkschip vervoeren, omdat losse containers niet beschikbaar zijn.
Lege schappen met Kerst?
Niet in de laatste plaats is een tekort aan speelgoed. Speelgoedverkopers zoals Intertoys en Lobbes.nl, maar ook webwinkels Amazon en bol.com, waarschuwen voor langere levertijden van speelgoed. De CEO van de Amerikaanse speelgoedfabrikant MGA Entertainment laat weten dat in 43 jaar de situatie niet zo slecht was als nu.
Met Black Friday en de decemberfeestdagen in aantocht, is het niet onwaarschijnlijk dat Sinterklaas en de Kerstman dit jaar misgrijpen. Pas dan zullen consumenten zich waarschijnlijk realiseren dat de berichtgeving in de voorbijgaande maanden menens waren, zo laten insiders weten. Naast lege schappen liggen prijsstijgingen op de loer, temeer omdat de prijzen voor zeetransport in het afgelopen jaar de lucht in zijn geschoten.
Met name producten zoals tuinmeubelen, fietsen, elektronica en auto's worden hierdoor waarschijnlijk duurder voor de Nederlandse consument, zo waarschuwt de ABN Amro. Verf is recent ook duurder geworden bij bouwmarkten in Nederland. Bouwmarkten als Gamma, Karwei en Praxis bevestigen dat ze hogere inkoopprijzen moeten doorberekenen aan de consument. De prijzen van bouwmaterialen als hout en staal waren al fors gestegen. Daarnaast is verpakkingsmateriaal, als papier en plastic, schaars en daardoor duur geworden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.