Rusland heeft afgelopen week laten weten tot eind augustus te stoppen met de uitvoer van zonnebloempitten en koolzaad. Tegelijkertijd wordt de export van zonnebloemolie in de periode van half april tot eind augustus beperkt tot 1,5 miljoen ton. Zo wil de regering de bevoorrading van binnenlandse klanten veiligstellen. Voor voedingsmiddelenbedrijven elders ter wereld wordt het nu nóg moeilijker om plantaardige oliën in handen te krijgen.
De sancties die het Westen heeft getroffen tegen Rusland uiten zich momenteel vooral in de prijzen van voedingsmiddelen. Op veel plaatsen wordt gehamsterd en supermarkten hebben verschillende producten, zoals suiker en bloem, gerantsoeneerd. Dit heeft de Russische regering doen besluiten om de export van koolzaad en zonnebloempitten te stoppen en de uitvoer van zonnebloemolie te beperken tot 1,5 miljoen ton. Dat is een probleem voor voedingsmiddelenbedrijven wereldwijd, omdat de Russische invasie in Oekraïne de voorraad zonnebloemolie al met meer dan de helft heeft verminderd. Bedrijven wenden zich hierdoor gedwongen tot minder wenselijke alternatieven, zoals palmolie.
Supermarktketen Iceland Foods is daar een voorbeeld van. Meer dan 450 producten van de keten worden getroffen door het tekort aan zonnebloemolie. "Daardoor is de prijs met 1.000% gestegen. Al is dat niet het grootte probleem. De écht uitdaging is om het in handen te krijgen", aldus Richard Walker, directeur van Iceland Foods bij Bloomberg. Hierdoor is er, volgens hem, geen andere oplossing door bij dertig tot veertig producten palmolie te gebruiken. Dit terwijl de supermarktketen in 2018 nog besloot om alle producten met palmolie uit het assortiment te halen, vanwege de relatie die de grondstof heeft met ontbossing.
Andere alternatieven
Palmolie – en in mindere mate sojaolie – is bij veel voedingsmiddelenbedrijven een ongewenst alternatief en dus is er momenteel een run op koolzaadolie en olijfolie. Maar ook die twee producten zijn inmiddels duur. Koolzaad staat op de Matif genoteerd op €946 per ton, terwijl twee weken terug voor olijfolie al bijna €3.800 per ton moest worden neergelegd. Een positief punt is dat van olijfolie geen tekort wordt voorzien. De Europese product stijgt in seizoen 2021/2022 met zo'n 8%, tot 2,2 miljoen ton.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.