''Paying more for a sustainable cocoa'', luidt de pay-off van de World Cocoa Conference 2024, die vorige week in Brussel plaatsvond. Belanghebbenden over de hele wereld kwamen bij elkaar om de realiteit onder ogen te zien. Met cacaoprijzen op recordhoogte hét moment om de koppen bij elkaar te steken.
Waar veel cacaotelers in armoede leven kampt West-Afrika op dit moment met een veel kleiner cacao-aanbod. Dit moet worden aangepakt. Om te beginnen met een hogere prijs voor cacaotelers, wat hen op verschillende vlakken moet helpen. Zo mikt een Ghanese spreker en tevens cacaoteler bijvoorbeeld op investeringen in opleiding binnen de productielanden en de gezondheid van de mensen die daar wonen.
Oplossing ligt bij verandering van mindset
Een opmerkelijk standpunt kwam van Gricha Safarian, oprichter van Cacao-Trace. Het probleem zou niet het geld zijn. De sector zou jaarlijks honderden miljarden genereren en de Wereldbank zou ook bereid zijn om miljarden te investeren. De oplossing zou juist liggen bij het veranderen van de mindset.
''Stel je een cacaoreep voor in de supermarkt'', vertelt Safarian. ''Die reep ligt hier door de inspanningen van zo'n twee miljoen cacaoboeren die vaak in extreme armoede leven. Hoe moeten we omgaan met een industrie waar cacaotelers aan het begin van de keten in extreme armoede leven?'' Hij schetst het contrast met de grote bedrijven verderop in de keten, die vliegen in privévliegtuigen. ''Vervolgens vertellen zij ons hoe we van de planeet een betere wereld moeten maken."
Hij betoogt daarbij dat de cacaoketen onder andere verdeeld is geraakt door hebzucht. Er moet meer respect zijn voor the fruit, the farmer and the forest. Daarmee pleit hij voor waarde toevoegen binnen de cacaoketen, de boer een eerlijke prijs betalen en ontbossing tegengaan.
De pay-off ''Paying more for a sustainable cocoa'', lijkt ook het nodige sentiment teweeg te brengen volgens een insider. Er zouden grote marktspelers zijn die hierom niet hebben deelgenomen als sponsor van de conferentie. Niet duidelijk wordt waarom, maar wellicht doordat hun interpretatie van de pay-off in contrast staat met de ruime investeringen van die bedrijven. Er bestaan tal van initiatieven gericht op het verduurzamen van de cacaoketen, die bijvoorbeeld telers voorzien van landbouwuitrusting en -training, of het risico verminderen op kinderarbeid.
Maar ook bij duurzaamheidsprogramma's is ruimte voor verbetering, vertelt Safarian. Veel cacaoprogramma's zouden de waarde in de keten anders proberen te verdelen, waarbij juist te weinig aandacht wordt besteed aan het toevoegen van waarde in de keten. Door het toevoegen van waarde, is het ook makkelijker om uiteindelijk meerwaarde bij het begin van de keten te krijgen.
Regulering
In Ghana en Ivoorkust, de twee grootste cacaoproducenten, wordt de cacaohandel gereguleerd door het Ghanese Cocobod, en het Ivoriaanse Conseil du café-cacao. Michel Arion van de Internationale Cacao organisatie (ICCO) stelt dat in die regulering ook betere keuzes moeten worden gemaakt. Op dit moment zouden de overheden wel reguleren, maar niet alles. Er moet een keuze worden gemaakt in meer of minder regulering.
Waar ook winst kan worden behaald, is het diversifiëren van het inkomen van cacaotelers, vertelde een spreker. Bijvoorbeeld door andere delen van de cacaovrucht te gebruiken voor nieuwe producten. Slechts een klein deel, zo'n 25% van de vrucht, wordt gebruikt voor het maken van cacao. Een voorbeeld van een initiatief om bijproducten in te zetten is Kumasi.
Duidelijk is dat die oplossing voor een betere margeverdeling niet eenduidig is, en dat er op verschillende vlakken winst te behalen voor de cacaoteler. Met recordhoge cacaoprijzen in de wereld valt er op papier in elk geval wel meer te verdelen. Maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.