FrieslandCampina heeft vorig jaar een eerste stap gezet naar een klimaatneutrale toekomst, met onder andere duurzame verpakkingen. De eerstvolgende stap in het behalen van deze duurzaamheidsdoelen is inmiddels gezet. Campina Biologisch doet namelijk afstand van de plastic doppen op de literverpakkingen.
De literverpakkingen van Campina Biologisch zijn vanaf nu te verkrijgen zonder plastic dop. Ook is in de verpakking minder materiaal gebruikt. Al met al zorgt het ervoor dat de nieuwe literverpakkingen 37% minder CO2-uitstoot produceren. Volgens zuivelcoöperatie FrieslandCampina wordt de resterende CO2-uitstoot volledig gecompenseerd door investeringen in de duurzaamheidsprojecten via Groenbalans.
"Steeds meer consumenten willen een milieubewustere keuze maken in de supermarkt. De nieuwe verpakkingen - zonder draaidop - zijn een van de eenvoudigere manieren om bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en de hoeveelheid plastic afval. Daarnaast zetten we zo ook verdere stappen om uiteindelijk ons gehele verpakkingsportfolio circulair en CO2-neutraal te maken en de hoeveelheid materiaal te beperken", zo meldt Bas Roelofs, Managing Director FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands, in een persbericht.
Duurzaamheidsdoelen
Het verduurzamen van deze literverpakkingen van Campina Biologisch is een onderdeel van het duurzaamheidsprogramma 'Nourishing a better planet' van FrieslandCampina. In dit programma zet de zuivelcoöperatie zich een aantal doelen op het gebied van een klimaatneutrale toekomst, biodiversiteit, duurzame grondstoffen en verpakkingen.
Een voorbeeld, naast de verandering in de verpakkingen, is het opwekken van duurzame energie door boeren die leveren aan de coöperatie. "Sinds 1 januari wordt het stroomverbruik voor de productie van Nederlandse Campina-producten gedekt door de opwek van groene stroom door de leden van de eigen coöperatie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.