BYonkruud / Shutterstock.com

Nieuws Kwartaalcijfers

Omzet Unilever stijgt na verhogen prijzen

21 Oktober 2021 - Kimberly Bakker

Unilever heeft over het derde kwartaal van dit jaar een daling in de verkopen moet incasseren. Tegelijkertijd steeg de omzet wel. Het doorvoeren van prijsverhogingen op de eigen producten is daar de voornaamste reden voor. Hiermee anticipeert het foodconcern op de oplopende grondstofkosten.

Unilever heeft de verkopen in het derde kwartaal van dit jaar met 1,5% zien dalen. Dat meldt het bedrijf donderdag 21 oktober. Die daling in de verkopen komt volgens de multinational onder meer door de impact van de lockdowns in de Aziatische landen. Opvallend is dat de omzet wel met 4% is toegenomen, naar een bedrag van €13,5 miljard. Dit komt grotendeels doordat de voedingsmiddelenfabrikant prijsverhogingen op de eigen producten heeft doorgevoerd.

Ook verschillende andere fabrikanten van consumentengoederen hebben prijzen verhoogd. Denk aan verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern én concurrent Procter & Gamble. Behalve die verhogingen droegen ook overnames bij aan de omzetgroei, stelt het concern. De kwartaalresultaten pakken positief uit op de beurs. Het aandeel van Unilever steeg vanochtend namelijk met 2% naar £3.892.

Nestlé doet hetzelfde
Voedingsmiddelenproducent Nestlé maakt woensdag 20 oktober eveneens bekend dat het de prijzen heeft moeten verhogen om de hogere kosten te denken. Het ging om een prijsverhoging van gemiddeld 2,1%. Daardoor kon de omzet over de eerste negen maanden van het jaar wel toenemen, met 7,6% tot €59 miljard. De multinational denkt dit jaar uit te komen op een winstmarge tussen de 6% en 7%.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Logistiek

Annuleren afvaarten houdt containerprijs in de benen

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden