Unilever heeft over het derde kwartaal van dit jaar een daling in de verkopen moet incasseren. Tegelijkertijd steeg de omzet wel. Het doorvoeren van prijsverhogingen op de eigen producten is daar de voornaamste reden voor. Hiermee anticipeert het foodconcern op de oplopende grondstofkosten.
Unilever heeft de verkopen in het derde kwartaal van dit jaar met 1,5% zien dalen. Dat meldt het bedrijf donderdag 21 oktober. Die daling in de verkopen komt volgens de multinational onder meer door de impact van de lockdowns in de Aziatische landen. Opvallend is dat de omzet wel met 4% is toegenomen, naar een bedrag van €13,5 miljard. Dit komt grotendeels doordat de voedingsmiddelenfabrikant prijsverhogingen op de eigen producten heeft doorgevoerd.
Ook verschillende andere fabrikanten van consumentengoederen hebben prijzen verhoogd. Denk aan verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern én concurrent Procter & Gamble. Behalve die verhogingen droegen ook overnames bij aan de omzetgroei, stelt het concern. De kwartaalresultaten pakken positief uit op de beurs. Het aandeel van Unilever steeg vanochtend namelijk met 2% naar £3.892.
Nestlé doet hetzelfde
Voedingsmiddelenproducent Nestlé maakt woensdag 20 oktober eveneens bekend dat het de prijzen heeft moeten verhogen om de hogere kosten te denken. Het ging om een prijsverhoging van gemiddeld 2,1%. Daardoor kon de omzet over de eerste negen maanden van het jaar wel toenemen, met 7,6% tot €59 miljard. De multinational denkt dit jaar uit te komen op een winstmarge tussen de 6% en 7%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.