De prijzen voor containervervoer over zee rijzen de pan uit, er is in verschillende landen een gigantisch tekort aan vrachtwagenchauffeurs en de kosten voor verpakkingsmaterialen bevinden zich op het hoogste niveau in jaren. Kortom: de logistieke keten heeft met behoorlijk wat uitdagingen te maken. Je zou zeggen dat het lastig is om het hoofd hoog te houden. We vroegen Erik Schiphorst, directeur van Nijhof-Wassink Group, naar zijn ervaringen. "Je kunt het beter veel te druk hebben, dan veel te rustig."
Alle activiteiten, vestigingen en medewerkers van Wemmers Tanktransport zijn vanaf 1 januari 2022 onderdeel van Nijhof-Wassink Group. Dat maakten beide partijen 14 december bekend. "Door het samenvoegen van kennis en netwerken wordt het aantal vakspecialisten flink uitgebreid. Zo houden we de thema's kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit centraal", aldus Erik Schiphorst, algemeen directeur van Nijhof-Wassink Group, in een persbericht. In een interview met Foodbusiness gaat hij verder in op die overname en op de logistieke uitdagingen van het moment.
In hoeverre is Wemmers Tanktransport een welkome aanvulling op jullie eigen organisatie?
"In meerdere opzichten is deze overname een aanvulling op ons eigen bedrijf. Zo richten wij ons ook op bulkvervoer en qua structuur lijkt ons liquid-segment op het food-segment van Wemmers. De ontwikkelingen in food zijn interessant, het is een meer gespecialiseerde tak. Dat is dus een mooie uitbreiding. Verder passen de hubs en het klantpatroon van Wemmers Tanktransport goed in onze kaart van Europa. Onze kaart wordt er completer van. En uiteraard speelt schaalgrootte ook een rol. Onze klanten worden groter en vragen meer. Wij moeten daarin mee. Om additionele services te kunnen blijven leveren, moeten we een groei in omzet maken."
De huidige logistieke uitdagingen waren voor Wemmers Tanktransport een reden om verkoop te onderzoeken. Hoe hebben jullie de afgelopen maanden – met die uitdagingen in het achterhoofd – ervaren?
"We hebben échte chaos gelukkig – samen met onze klanten – kunnen voorkomen. Maar we hebben zeker een raar jaar achter de rug: van coronamanagement naar een overspannen economie. In mijn ogen is een transportbedrijf een optimalisatiebedrijf. Met kunst- en vliegwerk komt het product wel van a naar b, maar dat is heel hectisch. Het wordt rommelig. Dat wil je niet. Per saldo ronden we het jaar keurig af, maar dat betekent niet dat de coronacrisis ons heeft overgeslagen. We hadden te maken met een hoog ziekteverzuim. Niet zozeer omdat medewerkers zelf ziek waren, maar bijvoorbeeld omdat een gezinslid ziek was en het hele gezin dus in quarantaine moest. Dus als je mij vraagt of ik tevreden ben over hoe het gelopen is, dan geef ik toe dat het af en toe wel toveren was."
De logistieke crisis is breed: van een tekort aan personeel tot hoge prijzen voor container. Waar worden jullie specifiek door geraakt?
"Het personeelstekort speelt bij ons (gelukkig) niet zo. Over het algemeen zijn wij verwend dat we goed aan mensen kunnen komen. Het is nabij de grote steden wel iets lastiger, maar buiten de randstad zijn er toch nog veel mensen die graag voor ons willen werken. Dat koesteren we. Iets waar we wel wat van gemerkt hebben, is de huidige brandstofmarkt. Wij hebben ook een tak in brandstof, waarbij we benzinestations bevoorraden. We hebben in die tak duidelijk gezien dat mensen minder zijn gaan rijden. Dat heeft ons bedrijfseconomisch het hardste geraakt. Op organisatorisch vlak speelde vooral de drukte ons parten."
Hoe gaan jullie om met die tegenslagen?
"We zien het als een avontuur om oplossingen te vinden en per saldo redden we het ook met elkaar. En daarnaast hebben we voor hetere vuren gestaan. Dit jaar was het heel druk, dat heb ik liever dan een situatie zoals in 2008 en 2009. Toen was het totaal niet druk en moesten we op zoek naar werk. Waar we nu mee te maken hebben, dat is een luxeprobleem. Natuurlijk levert het uitdagingen op, maar we hebben gemerkt dat mensen bereid zijn een stapje bij te zetten om uitgevallen collega's op te vangen. De saamhorigheid was harstikke goed. Klanten waren eveneens bereid om mee te denken. En tenslotte, we waren niet de enige. Overal was het druk. Schaarste is een woord dat we lang niet gekend hebben, nu is het er echt. Dat geeft een hele nieuwe dimensie."
Verwacht je dat er volgend jaar alweer 'normalisatie' mogelijk is? Of gaat de huidige situatie nog wel even duren?
"Ik heb zelf economie gestudeerd. Je leert dan regelmatig drie- tot vijfjarenplannen te maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nu heel lastig vind. Er spelen een paar dingen. De omikronvariant is daar een van. Maar ook vragen we ons af wanneer de inflatie een remmende werking gaat hebben en hoe het Nederlandse regeerakkoord eruit komt te zien. Geen van allen hoeft een spelbreker te zijn, maar gezamenlijk is het een behoorlijk pakket. Ik durf op dit moment dus echt nog niet te zeggen welke kant het op gaat."
Er zijn veel bedrijven die zich in dezelfde positie bevinden als Wemmers Tanktransport. Wat wil je die bedrijven meegeven?
"Het is belangrijk om continuïteit te creëren. Dat is iets waar familiebedrijven ook graag aandacht aan besteden. Heb je geen opvolger, zoals ook bij Wemmers Tanktransport, een rol speelde, zorg dan dat je tijdig onderzoek doet naar verkoopmogelijkheden. En als je gaat investeren, zorg dat je de juiste investering doet. Doe een investering waarmee je het verschil kan maken bij je klanten. Zorg dat je niet inwisselbaar wordt. Dat is belangrijk."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.