Franse restaurants en foodservicebedrijven zijn vanaf 1 maart verplicht de herkomst van vlees te vermelden. Daarnaast moet aangegeven worden of het vlees vers of ingevroren is. Het land denkt dat door meer transparantie te creëren de consumptie van lokaal vlees toeneemt. Ook is de maatregel onderdeel van een nieuwe wet om de inkomenspositie van Franse veehouders te versterken.
Deze maatregel is niet helemaal nieuw; voor rundvlees bestaat die al sinds 2002. Voor pluimvee-, varkens-, lams- en schapenvlees gold het vooralsnog alleen in supermarkten en beenhouwerijen. De uitbreiding van de maatregel is volgens de Franse regering een antwoord op de toenemende interesse vanuit consumenten naar de oorsprong en traceerbaarheid van voedsel.
Verdienmodel boeren verbeteren
De etikettering is ook een onderdeel van de vernieuwde wet, die 18 oktober is aangenomen door het Franse kabinet. Deze introduceert maatregelen om het verdienmodel van Franse boeren te verbeteren. De wet houdt in dat de boer met de directe afnemer (bijvoorbeeld met de verwerkende industrie of een handelaar) een meerjarig contract afsluit voor een prijs die minimaal de productiekosten dekt.
De verwerkende industrie of de handelaar onderhandelt vervolgens met de distributeur over de prijs voor de aankoop van zijn product. De kosten van agrarische grondstoffen zijn hierdoor transparant, en zijn tevens niet meer voor onderhandeling vatbaar. Bovendien moet de verwerker aan alle distributeurs dezelfde prijs voorleggen.
Buitenland
De Franse regering rekent erop dat de consumptie van lokaal vlees door de nieuwe maatregel toeneemt. Momenteel komt de helft van het vlees dat in het foodservicekanaal geserveerd wordt uit het buitenland, zo meent Julien Denormandie, de Franse minister van Landbouw en Voeding. "Met deze wet zetten we een nieuwe en noodzakelijke stap. We moeten verder gaan, en op grote schaal investeren in modernisering van onze schoolkantines en de korte ketens ondersteunen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.