Dat de Duitse supermarktketen Lidl klaar is met de tekorten en hoge prijzen op de containermarkt werd begin deze maand al bekend; de keten liet namelijk weten zelf containers te gaan vervoeren. En hij zet nu daad bij woord. De retailer heeft zichzelf al verzekerd van drie schepen en een vierde vrachtschip zou zijn aangekocht.
Begin april maakte Lidl voor het eerst bekend zelf containers te gaan vervoeren, onder een compleet nieuwe rederij: Tailwind Shipping Lines. De containerprijzen staan nog steeds 64% hoger dan een jaar geleden. En de tekorten zijn fors, vooral nu veel containers leeg naar China gaan. Vandaag (11 april) is bekend geworden dat de supermarktketen er vaart achter zet, want het is al verzekerd van drie schepen en het vierde zou aangekocht zijn. Dat meldt analist Alphaliner. Volgens de analist is het doel dat de Duitse supermarktketen die vier schepen al dit jaar onder eigen rederij in de vaart brengt.
En dat is ook goed mogelijk, want de huidige chartercontracten lopen voor de zomer van dit jaar af. Lidl zelf heeft contracten afgesloten voor vier jaar. De chartercontainerschepen hebben een capaciteit van respectievelijk 5.000 en 3.868 teu, oftewel het aantal containers van 20 voet dat de schepen kunnen laden. Het vierde vrachtschip, dat is aangekocht voor een onbekend bedrag, heeft een capaciteit van 5.527 teu.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.