Voedselgigant Nestlé is in nagenoeg elk supermarktschap te vinden. Een segment waar het bedrijf zich met toenemende mate op gaat richten is plantaardig. Zo wordt duidelijk uit het jaaroverzicht dat het bedrijf deze week publiceerde.
Nestlé laat weten dat de plantaardige tak een hoge enkelcijferige groei doormaakte in 2022 en een omzet behalade van om en nabij 1 miljard Zwitserse frank (€1 miljard). Vorig jaar introduceerde het bedrijf onder meer de plantaardige KitKat en een plantaardige foie gras, de Garden Gourmet Voie Gras.
Ook werd een meerderheidsaandeel in Orgain genomen, een marktleider in plantaardige voedingsmiddelen in de VS. In datzelfde land bracht Nestlé vorig jaar plantaardige sondevoeding op de markt voor jonge kinderen. In Chili werd plantaardige yoghurt op de markt gebracht. Tot slot werd ook de Garden Gourmet-reeks uitgebreid en verbeterd. Dat merk groeide met dubbele cijfers in Europa.
Voor de bakkers wil het merk later dit jaar zuivelvrije chocolade gaan introduceren. Ook een plantaardig eipoeder voor de Latijns-Amerikaanse markt staat op de planning. De plantaardige ei-markt groeit hard, hoewel marktleider Eat Just, dat naar eigen zeggen het equivalent van meer dan 100 miljoen eieren in drie jaar tijd verkocht, enkele weken geleden bekendmaakte personeel te moeten ontslaan om winstgevend te kunnen worden.
Op de Amerikaanse markt lanceerde het bedrijf dit jaar een plantaardige melkvervanger op basis van haver en tuinboonproteïne. Het is het eerste product dat haver en tuinboonproteïne combineert. Onder de merknaam Natural Bliss verkoopt Nestlé nu al plantaardige koffiemelk voor de Amerikaanse markt. Daar komt in mei deze havermelk bij.
Volgens marktonderzoeker Future Market Insights groeit de markt voor zuivelvrije koffiemelk van $1,72 miljard in 2023 naar $3,41 miljard in 2033. Dit komt volgens het bedrijf vooral door een groeiend deel van de bevolking dat veganist is en een flink deel van de bevolking lactose-intolerant is.
Terugtrekking
Nestlé gaat dus volop door op de plantaardige koers, maar niet in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daar haalt het Garden Gourmet-, Mezeast- en Wunda-producten uit de schappen. Die werden in 2021 in het land geïntroduceerd om in te spelen op de groeiende vraag naar plantaardige producten. De afgelopen twintig maanden hebben uitgewezen dat het opschalen van deze merken een grote en langdurige investering vroeg, waarna het bedrijf besloot om de stekker er uit te trekken om zich te focussen op de belangrijkste portfolio.
Wel sluit Nestlé niet uit in de toekomst actief te blijven op de plantaardige markt in Groot-Brittannië door middel van plantaardige producten binnen de bestaande productgroepen of overnames van andere bedrijven die al marktaandeel veroverd hebben.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.