Het kabinet heeft in de voorjaarsnota besloten om de verbruiksbelasting uit te breiden naar gezoete zuiveldranken. Dit besluit volgt nadat enkele drankenproducenten een manier hadden gevonden om de 'suikertaks' te omzeilen door een vleugje zuivel aan hun producten toe te voegen.
Het uitbreiden van de suikertaks is een logisch besluit. De uitzonderingspositie voor gezoete zuiveldranken is niet langer uit te leggen. Door de belasting ook nog aan te passen op basis van het suikergehalte kan de maatregel nog effectiever worden. Hoe meer suiker een drank bevat, hoe hoger de belasting. Dit maakt de suikertaks slimmer en effectiever.
Doelen Nationaal Preventie Akkoord niet meer haalbaar
Het uitbreiden van de 'suikertaks' is niet alleen een financiële, maar vooral een gezondheidsmaatregel. Volgens het RIVM is het percentage Nederlanders met overgewicht en obesitas de afgelopen jaren toegenomen, ondanks afspraken met de voedingssector om deze percentages vrijwillig te verlagen.
Hoewel het suiker- en zoutgehalte in zoete versnaperingen in de afgelopen jaren met 15% tot 30% is gedaald, zijn de doelen van het Nationaal Preventie Akkoord (NPA) uit 2018, gericht op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik, niet meer haalbaar. Een aanvullende aanpak is daarom nodig.
Voorlichting is essentieel voor bewustwording consumenten Consumenten moeten bewuster worden gemaakt van gezondere voedingskeuzes. Om maximaal resultaat te halen uit de te verwachten gezondsheidsvoordelen zijn uitgebreide voorlichtingscampagnes dan ook essentieel. Die voorlichting kan betaald worden met de verwachte extra opbrengst van €36 miljoen uit de voorgenomen aanvullende belastingmaatregel, die in 2027 in moet gaan.
Differentiatie en voorlichting zullen het draagvlak voor de suikertaks vergroten. Met de aanvullende aanpak zoals uitbreiding naar suikerhoudende zuiveldranken, differentiatie naar suikergehalte en uitgebreide voorlichting kan de suikertaks een krachtiger instrument worden in de strijd tegen overgewicht en obesitas.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.