Verpakkingen

bier Boerenbusiness

Achtergrond Bier

Blikbier schudt negatief imago van zich af

Op International Beer Day, elke eerste vrijdag van augustus, wordt (de smaak van) bier gevierd. Over de hele wereld brengen bierliefhebbers een toost uit. Grote kans dat dat niet alleen met glazen en flesjes gebeurt, want bier in blik is een ware trend aan het worden. Ook in de horeca.
6 Augustus 2021
Kraft Heinz

Achtergrond Heinz

Heinz schakelt over op 100% recyclebare dop

We naderen het jaar 2025 in rasse schreden. Voor veel bedrijven een jaar vol mijlpalen, zo ook voor voedingsmiddelengigant Kraft Heinz. Een aantal jaar geleden stelde het bedrijf zichzelf het doel om tegen die tijd alleen nog maar recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen te gebruiken. Om dat doel te bereiken, kondigt het een nieuwe stap aan: een 100% recyclebare dop voor de ‘squeeze’-flessen.
9 Juli 2021
Boerenbusiness Verpakkingen

Achtergrond Statiegeld

Zwerfafval verlagen met statiegeld op plastic flesjes

Statiegeld op grote plastic flessen, bierkratten en bierflesjes kennen we al jaren. Maar die statiegeldregeling is sinds donderdag 1 juli uitgebreid met kleine plastic flesjes frisdrank en water. Er hangt een ‘vergoeding’ (of borg, het is maar net hoe je het wil zien) van €0,15 aan. Waarom is gekozen voor uitbreiding van het statiegeldsysteem? En hoe effectief moet dit zijn?
2 Juli 2021
Verpakkingen Fastfood

Achtergrond Verpakkingen

Innovatie is essentieel voor de verpakkingsindustrie

Online bestellen. Duurzaamheid. Takeaway. Hij zijn drie trends die zich gedurende de coronacrisis in sneltreinvaart hebben ontwikkeld. Een uitdaging voor onder meer webshops en horecabedrijven, maar zeker ook voor de verpakkingsindustrie. Blijven innoveren is voor die branche dan ook essentieel. Helemaal met de invoering van de SUP-richtlijn in zicht. Hoe groot is de uitdaging? En welke trends signaleren zij?
25 Juni 2021
Boerenbusiness Verpakkingen

Achtergrond Verpakkingen

Online winkelen zet prijs verpakkingen onder druk

De winkels gingen dicht, de kroegen en restaurants sloten de deuren én we konden ook niet meer sporten. Het resultaat: we gingen massaal het internet op. Afgelopen jaar hebben we in Nederland voor €26,6 miljard uitgegeven bij webshops. Een stijging van 7% met een jaar eerder. En die massale toevlucht naar het web heeft gevolgen, zo blijkt nu. Er namelijk een groot tekort aan verpakkingen – vooral karton – ontstaan. Dat zet de prijs onder druk.
22 Juni 2021
paprika

Nieuws voedselverspilling

Afwijkende paprika biedt kansen voor upcycling

Er hoeft maar een klein scheurtje in een paprika te zitten en hij is niet meer geschikt voor het winkelschap. Zo gaan er jaarlijks miljoenen kilo’s paprika in Nederland richting compostering. Sorteer- en verpakkingsbedrijf Rainbow Kleinpak wil paprikaresten meer hoogwaardig verwerken en heeft hiervoor de eerste voedselverspillingsvoucher ontvangen.
17 Juni 2021
Boerenbusiness Verpakkingen

Achtergrond Plastic

Plastic: terecht het slechtste kind van de klas?

Over iets minder dan drie weken treedt de zogenaamde single-use plastic-richtlijn in werking. Een onderdeel hiervan is een verbod op plastic wegwerpartikelen. Het is een van de stappen die de Europese Unie neemt om het milieu te beschermen. Niet alleen de ‘plasticsoep’, maar ook de chemicaliën die vrijkomen bij de productie zijn schadelijk, stelt het. Maar hoeveel plastic is er eigenlijk wereldwijd, en hoe groot is die plasticsoep? Feiten, fabels en cijfers over plastic.
14 Juni 2021
supermarkt Boerenbusiness Verpakkingen

Achtergrond Plastic

'Alternatieven van plastic zijn zeker niet altijd beter'

Plastic. De term gaat er bij veel klimaatactivisten niet meer in. Ook de consument kijkt in de supermarkt met steeds meer argwaan naar producten die in plastic verpakt zijn. 'Toch zijn de alternatieven niet altijd beter', vertelt Rob Verhagen, sustainability director bij Oerlemans Packaging Group. 'Kunststof heeft bijvoorbeeld altijd een lagere CO2-emissie. Het maakt niet uit of je het vergelijkt met karton, glas of metaal.' Verhagen vertelt waarom ze bij Oerlemans nog altijd vertrouwen in kunststofverpakkingen.
9 Juni 2021

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden