Nederland is koploper als het gaat om het eten van vleesvervangers. We eten de meeste vleesvervangers per persoon én geven van deze elf landen het meeste geld uit aan plantaardige varianten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, in opdracht van non-profitorganisatie ProVeg. Aldi en Lidl hebben daarbij in ons land het grootste aandeel in de markt.
In de vleesvervangers-vergelijking tussen Nederland, België, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, Polen, Roemenië en Groot-Brittannië blijkt ons kikkerlandje koploper. We eten de meeste vleesvervangers per persoon én geven van deze elf landen het meeste geld uit aan plantaardige varianten. Dat toont onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen, in opdracht van ProVeg, aan. Afgelopen jaar kwam de totale omzet uit vleesvervangers in Nederland uit op €291 miljoen, een plus van 50%. Bij onze zuiderburen kwam dat bedrag niet verder dan €134 miljoen en de Polen realiseerden een omzet van €43 miljoen.
Van de verschillende categorieën is in Nederland de omzet van plantaardige vleesvarianten het hoogst, namelijk €174 miljoen. Daarna volgen plantaardige zuivelvarianten (€62 miljoen) en plantaardige yoghurtvariaties (€43 miljoen). In Nederland is de omzet van plaataardige kaassoorten het hardste toegenomen, met 140%. Die categorie werd gevolg door de plantaardige yoghurtvariaties, waar een plus van 35% zichtbaar was.
Daarentegen scoren de Duitsers nog fors hoger. De omzet uit vleesvervangers is daar de afgelopen jaren met maar liefst 97% gestegen tot €817 miljoen. Het merendeel van die omzet wordt gegenereerd uit plantaardige zuivelvarianten (€396 miljoen). De markt voor vleesvervangers realiseerde een omzet van €181 miljoen. In Spanje steeg de omzet met 48% naar €448 miljoen. Ook hier zijn plantaardige zuivelvarianten populairder dan vleesvervangers: €318 miljoen versus €42 miljoen. Opvallend dus dat in Nederland juist de plantaardige vleessoorten de meeste inkomsten genereren. In de meeste van de andere landen is dat juist de zuivelcategorie.
Een bedrag van €17 per persoon
Gemiddeld geven we in Nederland ieder jaar €17 per persoon uit aan vegan of vegetarische producten. Daarbij moet je denken aan vleesvervangers, maar ook aan sojadranken of andere zuivelvervangers. Jaarlijks eten we daarnaast ongeveer 870 gram vleesvervanger per persoon. Ter vergelijking: dat is net zoveel als negen burgers. Het aandeel van vleesvervangers is met 2,5% overigens nog altijd maar een fractie van de totale markt.
Maar, hoewel we als Nederlanders meer vleesvervangers hebben gekocht, lijkt dit niet ten koste te gaan van de totale vleesconsumptie. Die is in de jaren 2018 en 2019 namelijk ook gestegen. Eerder meldde de NOS al dat we in die jaren ongeveer 39 kilo vlees per persoon aten. Overigens is de verwachting wel dat dat cijfer over het afgelopen jaren lager uitkomt. Dit omdat de horeca lange tijd gesloten is én was als gevolg van de coronacrisis.
Aldi en Lidl hebben grootste aandeel
Met circa 10% hebben Aldi en Lidl een flink aandeel in de markt als het gaat om alternatieven voor vlees, kaas en melk. In verkocht volume komt het aandeel van de twee retailers uit op 8%. Volgens de onderzoekers van Nielsen zag discounters de omzet van vleesvervangers het meeste toenemen. Tussen 2018 en 2020 gaat het om een percentage van 83%. Het verkochte volume ging in diezelfde periode met 58% omhoog.
Wil je het hele rapport bekijken? Dat kan. Klik op deze link.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.