Een startup (Ivy Farm Technologies) gelieerd aan de beroemde Oxford Universiteit in Groot-Brittannië wil al in 2023 kweekvlees commercieel aan kunnen bieden. Als de doelen worden gehaald, is Ivy Farm Technologies naar eigen zeggen het eerste Britse bedrijf dat daadwerkelijk kweekvlees zal verkopen. Tot nu toe is er wereldwijd slechts één land dat de verkoop van kweekvlees heeft goedgekeurd.
Een varkensvleesworst gemaakt uit dierlijk celmateriaal is de eerste productie die gepland staat. Na de introductie van de varkensvleesworst is het de bedoeling dat er ook gehaktballetjes en rundvleesburgers worden geïntroduceerd. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken is het bedrijf een campagne begonnen om geld op te halen. Het bedrijf hoopt £16 miljoen op te halen om te kunnen investeren in onderzoek en ontwikkeling.
Ambitieuze plannen
Foodbusiness concludeerde onlangs dat een hoop vragen en kanttekeningen een snelle en grootschalige introductie van kweekvlees in de weg staan. Toch is Ivy Farm Technologies ambitieus. In 2025 hoopt het bedrijf al 12.000 ton slachtvrij varkensvlees te produceren. Dat staat volgens het bedrijf gelijk aan de productie van 170.000 slachtvarkens. Volgens het bedrijf levert dit aanzienlijke voordelen op het gebied van dierenwelzijn en de uitstoot van broeikasgassen. Het vraagt de Britse overheid dan ook om actief mee te werken aan de introductie van kweekvlees. Op dit moment is Singapore het enige land ter wereld waar kweekvlees commercieel verkocht mag worden.
Nieuwe techniek
Het bedrijf maakt gebruik van een naar eigen zeggen nieuwe techniek. Dierlijke cellen worden daarbij gevoed met een mix van vitamines en mineralen. Deze produceren vervolgens nieuw vlees binnen vier weken. Dit vlees kan vervolgens 'geoogst' worden waarna de oorspronkelijke cellen met nieuwe voeding weer het volgende vlees kunnen produceren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.