De plantaardige voedingsmiddelenmarkt kan tegen 2030 tot 7,7% van de wereldwijde eiwitmarkt uitmaken, met een waarde van meer dan $162 miljard. Dit betekent een een stijging ten opzichte van $29,4 miljard in 2020, volgens een nieuw rapport van Bloomberg Intelligence. De wereldwijde vraag naar dierlijke- en zuiveleiwitten bereikt in 2030 de $ 1.2 biljoen.
Volgens het nieuwe rapport zorgen plantaardige foodreuzen als Beyond Meat, Impossible Foods en Oatly voor een toename van plantaardige voedselproducten, omdat ze samenwerken met restaurants en grote ketens. Meer traditionele en gevestigde concurrenten, zoals Kellogg en Nestlé, willen een voorsprong krijgen door hun distributie van plantaardige producten op te voeren en promotiecampagnes te produceren die hun verscheidenheid aan opties laten zien.
Bevolkingsgroei
Doordat er in de toekomst een druk op de hulpbronnen komt (als gevolg van bevolkingsgroei), verwacht Bloomberg dat de vraag naar plantaardige voeding alleen maar toeneemt. In Azië-Stille Oceaan wordt een bevolkingsgroei van 4,6 miljard verwacht in 2030, wat deze regio erg kwetsbaar maakt. Als gevolg hiervan gaat de regio waarschijnlijk de plantaardige eiwitmarkt domineren tot $ 64,8 miljard in 2030, een stijging ten opzichte van $ 13,5 miljard in 2020. Het grootste deel van die markt in Azië-Stille Oceaan gaat bestaan uit alternatieve zuivelproducten.
Alternatieve vleesmarkt groei
Vleesalternatieven maken tot 2030 een aanzienlijk deel van alle plantaardige voedselmogelijkheden uit. Als de alternatieve vleesmarkt een vergelijkbaar groeipatroon volgt als dat van plantaardige melk, verwachten analisten dat de alternatieve vleesmarkt in de komende 10 jaar groeit van $4.2 miljard naar $74 miljard. Belangrijke oorzaken van de groei van plantaardig vlees zijn onder meer een groter bewustzijn van duurzaamheidsvoordelen en een aanhoudende daling van de productprijs.
Internationale restaurantketens, waaronder Taco Bell, Chipotle, Jamba Juice en Starbucks, worden belangrijke spelers in de toenemende verkoop van plantaardige alternatieven. Grote ketens die hamburger-, worst- en melkalternatieven aanbieden, gaan in de nabije toekomst consumenten aanmoedigen om zich aan te passen aan plantaardige voedingsproducten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.