Inflatie maakt het voor consumenten moeilijk om te kiezen voor vleesvervangers, concludeert de Universiteit Wageningen. De omzet van vleesvervangers daalt dit jaar met zo'n 6% en dat is geen kwestie van onwil, constateren onderzoekers in hun Agrifoodmonitor.
Enquêtes wijzen al jaren uit dat consumenten graag wat vaker hun vlees door plantaardige producten willen vervangen. Maar veel komt er op dit moment niet van die plannen. Nog steeds zijn vleesvervangers duurder dan vlees en hebben de producten een premium imago. Het gemiddelde prijsverschil is volgens de Universiteit Wageningen nog altijd zo'n 25%. Dit maakt de producten lastig te verkopen in tijden waarin consumenten vooral met hun portemonnee moeten kiezen.
Dat er minder kant-en-klare vleesvervangers verkocht worden, betekent volgens de universiteit overigens niet dat consumenten automatisch meer vlees eten. "Er zijn meer keuzemogelijkheden zoals meer variatie op het bord, een keer vlees vervangen door vis, of meer groente en ander eiwitrijk voedsel zoals noten en peulvruchten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.