Beyond Meat kende een tegenvallend tweede kwartaal. De maker van plantaardige vleesvervangers haalde niet de verkoopdoelen die hij had gesteld en de teruglopende vraag naar plantaardige vleesvervangers laat nog geen herstel zien.
Stijgende prijzen door inflatie zorgen ervoor dat klanten vaker kiezen voor goedkopere dierlijke producten in plaats van alternatieven. Ook de onduidelijkheid over de gezondheidsvoordelen van vleesvervangers drukken volgens Beyond Meat-CEO Ethan Brown op de groei.
De omzetverwachting is nu tussen $360 en $380 miljoen. Eerder was dat tussen $375 en $415 miljoen. Ook kan het bedrijf niet langer garanderen dat het een positieve cashflow behaalt in 2023.
De netto omzet over het tweede kwartaal was 31% lager dan een jaar geleden en kwam uit op $102,1 miljoen. Een lichtpuntje was dat de internationale verkopen groeiden met 19% dankzij fast-foodklanten.
Toekomst
Beyond Meat en vergelijkbare bedrijven worstelen met dalende verkopen. Een plantaardige hamburger is vaak duurder dan een gewone hamburger en consumenten kopen het niet vaak een tweede keer. Brown verwacht dat klanten in de toekomst niet meer om Beyond Meat heen kunnen nu de recente hittegolven duidelijk maken dat de broeikasgasuitstoot echt omlaag moet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.