Shutterstock

Analyse Logistiek

Hoogwater in Nederland en Duitsland

24 November 2023 - Linda van Eekeres

In Duitsland neemt het hoge waterpeil van de Rijn, dat voor belemmeringen voor de scheepvaart zorgde, weer af. In Nederland hebben we een uitzonderlijke situatie: het waterpeil is hoog in zowel de Rijn, het IJsselmeer en aan de kust. Een zeldzame combinatie volgens Rijkswaterstaat. De situatie is echter onder controle en zal van korte duur zijn. 

Er zijn sluiten gesloten en stuwen geopend. Ook is een aantal keringen dicht. De verwachting is dat de waterstand in het rivierengebied en aan de kust morgen (25 november) in de loop van de dag weer gaat dalen. De waterstand in het IJsselmeergebied blijft hoog, maar is volgens Rijkswaterstaat goed beheersbaar.

In het zuiden van Duitsland neemt het hoge waterpeil van de Rijn sinds begin van deze week weer af. De situatie is nog niet helemaal normaal, zo moeten schepen in Keulen nog midden op de rivier en met lagere snelheid varen, maar verwacht wordt dat dat snel niet meer nodig is.

Containervevoer
De Drewry's World Container Index zakte deze week net als vorige week weer. De stijgingen van de eerste twee weken van november zijn daarmee weer grotendeels teniet gedaan. Na een daling van 2% vorige week, daalden de spottarieven deze week met 6% naar $1.384 per container van 40 voet. De extra capaciteit die op de markt komt heft het annuleren van afvaarten op, stelt Drewry. De overcapaciteit blijft zo drukken op de tarieven. Dat zorgt overigens vooralsnog niet voor meer blank sailings. Het annuleringspercentage voor de komende vijf weken blijft gemiddeld 8%. 

Net als vorige week zijn het de lijnen vanaf Shanghai waarop de tarieven zakken. Het meest daalt het spottarief op de route Shanghai - Los Angeles, met 9%. De lijnen vanuit China naar Europa en Noord-Amerika waren ook de lijnen waarop begin november een stijging te zien was.

Hoewel de oorlog tussen Hamas en Israël weinig impact heeft gehad op de scheepvaart, ziet dataplatform Freightos een alarmerend incident. Zondag werd bekend dat Houthi-rebellen uit Jemen (die worden gesteund door Iran) een schip hebben gekaapt dat een in Israël geregistreerde eigenaar zou hebben.

Bulkvervoer
De Baltic Dry Exchange Index steeg afgelopen week van 1.758 naar 1.855 punten. De Panamax-index, voor schepen met een laadvermogen van 60.000 tot 70.000 ton die bijvoorbeeld graan kunnen vervoeren, stijgt verder naar 2.034 punten (was 1.800 punten).

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Analyse Logistiek

Kabinet zoekt nog uitweg voor zero-emissiezones

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden