Shutterstock

Analyse Logistiek

Minder schepen komen lossen in Rotterdam

26 Januari 2024 - Linda van Eekeres

De logistieke wereld blijft in de ban van de situatie in de Rode Zee. De spottarieven lijken de grootste stijgingen voorlopig achter zich te hebben gelaten. De tarieven stijgen nog wel, maar met 5% niet zo extreem. De Rotterdamse haven, de grootste van Europa, meldt dat het aantal zee- en binnenvaartschepen dat de haven aandeed in 2023 sterk is gedaald.

Het is ondanks de maritieme coalitie onder leiding van de Verenigde Staten nog niet veilig op de Rode Zee, zo bleek deze week weer toen twee containerschepen van Maersk daar werden belaagd. Zij hadden een lading voor het Amerikaanse leger aan boord en voeren onder begeleiding van de marine.

De Drewry World Container Index stijgt deze week 5% naar $3.964 per 40 voets-container. Dat is 94% hoger dan een jaar geleden. De grootste stijging is deze week te zien op de route Shanghai - New York, een route die niet langs de Rode Zee leidt en waarop ook niet omgevaren hoeft te worden. Deze stijging van 9% laat zien dat de situatie in de Rode Zee ook invloed heeft op andere lijnen.

In een recent webinar van Freightos legt Judah Levine, hoofd onderzoek, uit dat 62% van het containervolume dat normaal door het Suezkanaal vaart (van Azië naar Europa) nu omvaart rond Kaap de Goede Hoop. Rederijen zetten daarom extra capaciteit in op deze lijnen. Niet alleen doordat meer schepen nodig zijn door de langere reis, maar ook doordat de lijnen lucratiever worden. "Tijdens de coronacrisis zag je ook dat rederijen hun schepen graag inzetten op meer lucratieve lijnen", geeft Levine aan. Doordat er minder capaciteit is op andere lijnen, stijgen vervolgens de tarieven daar ook.

Drewry verwacht dat de tarieven de komende weken stabiliseren of dalen. Freightos verwacht wel verlichting, maar pas na het Chinees Nieuwjaar (vijftien dagen vanaf 10 februari). De fabrieken zijn dan twee tot drie weken dicht. Voor die tijd is er daarom normaliter een piek in bestellingen en transportbewegingen.

Minder schepen in Rotterdamse haven
De Port of Rotterdam publiceerde deze week cijfers over het aantal schepen die in 2023 de haven heeft aangedaan. Containeroverslagcijfers volgen nog. Het afgelopen jaar daalde het aantal bezoekende zeeschepen en binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven sterk. Waar in 2022 welgeteld 29.029 zeeschepen de haven aandeden, was dat in 2023 precies 27.886. Doordat er minder zeeschepen hun lading kwamen lossen, daalde ook het aantal binnenvaartschepen: van 97.459 naar 89.183.

De Rotterdamse haven is de kanarie in de mijn, stelt Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit, in het AD. Als het niet goed gaat met de wereldeconomie, dan is het in de haven merkbaar. China, waar de economie maar niet op gang wil komen, speelt daarbij een grote rol. Ook wijst Kuipers de EU-sancties tegen Rusland als een van de oorzaken aan.

Eerste keer biomethanol gebunkerd
Het afgelopen jaar heeft voor het eerst een containerschip, de Laura Maersk, biomethanol gebunkerd in de Rotterdamse haven. Dat is volgens de haven nu een 'normale activiteit' geworden in Rotterdam. Er worden ook voorbereidingen getroffen voor schepen die op ammoniak gaan varen. De eerste ammoniak aangedreven schepen worden in 2025 in de haven verwacht.

De zeevaart heeft afgelopen jaar ook aanzienlijk minder brandstof gebunkerd in Rotterdam: 9,9 miljoen ton tegen 10,6 miljoen ton in 2022. De vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen was 6,7% procent lager dan in 2022. Het bunkeren van LNG nam wel aanzienlijk toe, van 406.599 kuub naar 619.243 kuub. Volgens de haven komt dat door de prijsontwikkeling, vloeibare aardgas zakte afgelopen jaar in prijs. De vraag naar met biobrandstoffen gemengde brandstof nam vorig jaar af van 790.851 ton naar 751.638 ton.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Analyse Logistiek

Kabinet zoekt nog uitweg voor zero-emissiezones

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden