Jaimieandkyleshootstock / Shutterstock.com

Nieuws Retail

Britse consument ziet tekort aan melk in winkel

2 Augustus 2021 - Redactie Foodbusiness

Arla, de grootste zuivelleverancier van het Verenigd Koninkrijk, kon afgelopen week niet aan alle retailers leveren. Het is een gevolg van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Voor Britse consumenten betekent het dat ze komende periode vaker lege zuivelschappen kunnen tegenkomen. 

Afgelopen week schreven we al dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs veel effect heeft op de Britse foodsector. Dat wordt nu weer onderstreept. Arla, de grootste zuivelaar in het Verenigd Koninkrijk, kon afgelopen week niet aan alle winkels leveren door een tekort aan chauffeurs. Doorgaans levert de zuivelcoöperatie dagelijks melk aan 2.400 ketens in het Verenigd Koninkrijk. Zeshonderd daarvan konden afgelopen zaterdag niet beleverd worden. 

Het is niet voor het eerst dat de zuivelaar met dit probleem kampt. In de afgelopen weken heeft het bedrijf namelijk regelmatig moeite gehad om één op de tien winkels te beleveren. "Wanneer je niet in staat bent om 10% van de winkels te bevoorraden, dan is dat behoorlijk frustrerend", schrijft Ash Amirahmadi, algemeen directeur van Arla UK. "We merken dat het een steeds groter probleem wordt en dat het tekort aan chauffeurs toeneemt. De sector en overheid moeten het probleem erkennen en dan kunnen we het samen aanpakken."

Aanmeldbonus
Vanuit de sector worden daarom al bonussen aangeboden om chauffeurs aan te trekken. Zo heeft Tesco, de grootste supermarkt van het Verenigd Koninkrijk, een zogenaamde 'toetredingsbonus' van £1.000 aangekondigd voor chauffeurs die zich voor september aanmelden. Ook Arla meldt dat een greep uit de transportbedrijven de lonen hebben verhoogd en dat er een aanmeldbonus van £2.000 wordt aangeboden.

Maar volgens Amirahmadi is er een structurele oplossing nodig. "Er moet optimalisatie komen van de coronatesten." Geschat wordt dat vandaag de dag nog ongeveer 30.000 chauffeurs wachten om getest te worden. "Ook moeten er tijdelijke visumwijzigingen komen, die het mogelijk maken om Europese chauffeurs binnen te laten om zodoende de tekorten op korte termijn op te lossen."

Als er geen structurele oplossing komt, dan kunnen consumenten steeds meer problemen ondervinden wanneer ze melk in de winkel willen kopen. "Helemaal wanneer de overheid niet optreedt." Bedrijfsleiders hebben zelfs al aangegeven dat de schappen maanden leeg kunnen zijn als de huidige crisis niet wordt opgelost.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Analyse Logistiek

Annuleren afvaarten houdt containerprijs in de benen

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden