Doordat er wereldwijd een tekort aan zeecontainers is, schieten de prijzen voor vervoer als een speer omhoog. Dat merken de Rotterdamse en Antwerpse containerhavens, maar ook de Zeeuwse havens, waar minder fruitsappen uit Zuid-Amerika worden aangevoerd. Corona-uitbraken waardoor terminals in Aziatische en met name Chinese havens zijn gesloten, zijn de hoofdoorzaak van het wereldwijde tekort aan zeecontainers.
Bij Kloosterboer Vlissingen zijn de transportkosten op dit moment hoger zijn dan de winst op fruitsappen. Zuid-Amerikaanse producenten verkopen de fruitsappen uit nood op het eigen continent, waar die normaal bij Kloosterboer zouden komen voor de Europese markt. Hoewel de Zeeuwse en Gentse havens, samen North Sea Port, geen containerterminal hebben, wordt er jaarlijks toch 2.7 miljoen ton aan goederen in containers af- en aangevoerd. Vooral het overzeese transport van vis, fruit, aardappelen en uien in koel- en vriescontainers is de laatste jaren sterk toegenomen.
De hoge transportkosten spelen ook de Nederlandse uiensector parten. Een lage productprijs compenseert dit deels. Daardoor hoest de uiensector uiteindelijk zelf een deel van deze logistieke kosten op. Dankzij een fors toegenomen areaal en goede opbrengstprognose exporteert de Nederlandse uiensector dit seizoen veel product.
Volumes banen uit Ecuador
In de bananenhandel merkt Ecuador dit jaar ook de gevolgen van het duurdere transport. Het aanbod van schepen is krap geworden door corona en daardoor zijn de scheepvaart tarieven omhoog gegaan. Dat heeft tot gevolg dat niet alle volumes uit Ecuador worden verscheept. Desalniettemin varen er gemiddeld 6.000 containers wekelijks van Ecuador naar de rest van de wereld.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.