Het tekort aan zeecontainers begint de wereldhandel steeds meer op te breken. Het ziet er bovendien niet naar uit dat het tekort, dat is ontstaan door de coronacrisis, snel oplost. In luttele maanden is de prijs van een zeecontainer van Rotterdam naar Shanghai met meer dan 600% gestegen.
Al langere tijd is de containerkrapte een issue in de mondiale handel. Daar waar de vraag naar grondstoffen en eindproducten na het uitbreken van de coronapandemie weer torenhoog is, laat de logistiek het nu afweten. Diverse factoren zijn hier debet aan. Onder meer de coronacrisis werkt(e) verstorend. Net zoals het veelbesproken vrachtschip Ever Given dat dagen vastlag in het drukbevaren Suezkanaal en zodoende de doorgang finaal ontregelde.
Ondertussen heffen bedrijven steeds meer de klaagzang aan. De Nieuw-Zeelandse zuivelgigant Fonterra, die sterk afhankelijk is van export, laat weten dat de beschikbaarheid van containers afgelopen maanden fors is teruggelopen. Rederijen laten 'uithoek' Nieuw-Zeeland in toenemende mate links liggen. Maar ook in Azië, Europa en de Verenigde Staten is het mis.
Prijzen fors omhoog
In China bijvoorbeeld schalen bedrijven noodgedwongen de productie af, vanwege diverse corona-uitbraken onder het personeel. Hierdoor kunnen binnenkomende schepen minder snel worden gelost, terwijl uitgaande schepen niet geladen kunnen worden. Voor de twee grootste havens in de Amerikaanse staat Californië lagen eind vorige maand maar liefst 44 grote vrachtschepen voor de kust te wachten om binnen te varen. De situatie is al met al zorgelijk te noemen. Een tekort aan personeel om de schepen te lossen, maakt het lastig om in te lopen.
De aloude economische wet van vraag en aanbod doet zijn werk. De prijs van een container (40 voets) voor een enkeltje Rotterdam – Shanghai is begin september de grens van $14.000 gepasseerd, zo geven cijfers van Drewry aan. Ten opzichte van een jaar geleden is de prijs met maar liefst 600% gestegen. Ook op andere belangrijke vaarroutes liggen de prijzen fors hoger en worden records gevestigd.
Spanning loopt op
De prijzen van zeecontainers zijn ondertussen dusdanig hoog geworden dat de handel stagneert. Tal van sectoren lopen tegen problemen aan. Onder meer de bouwsector in ons land kampt met een tekort aan materiaal, maar ook agrarische exporteurs hikken tegen de hoge containerprijzen aan. Dit kan een remmend effect gaan hebben op de invoer en uitvoercijfers van goederen en grondstoffen. Denk hierbij aan foodproducten als koffie en rijst, maar ook aan elektronica en speelgoed.
De komende maanden breekt een spannende periode aan. Veel bedrijven in de Westerse wereld willen hun voorraad op orde brengen in aanloop naar Black Friday en de traditioneel drukke decembermaand. Gevreesd wordt echter voor krappe voorraden gepaard met stijgende consumentenprijzen of zelfs lege schappen over een brede linie van de wereldhandel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.