Onze Markt lanceert vandaag (31 maart) de 'ei-PrijsWijzer'. Het voedselmerk, dat zich inzet voor eerlijke prijzen en een transparant voedselsysteem, wil daarmee consumenten tot op detailniveau te informeren over de prijsopbouw van eieren in de supermarkt.
Met deze nieuwe PrijsWijzer kunnen consumenten meestemmen over de prijsopbouw en de eisen van de eieren die Onze Markt in het najaar op de markt brengt. Ook kunnen zij invloed uitoefenen op thema's als de manier waarop kippen worden houden, het wel of niet voorkomen van stalbranden, het voer dat gebruikt wordt en het eventueel geel kleuren van eierdooiers. Aan de hand van de opties van de consument, kan Onze Markt de boeren een eerlijke prijs geven voor het product. Geld dat de zij vervolgens kunnen gebruiken om hun bedrijf te verduurzamen.
De ei-PrijsWijzer onthult een aantal opvallende dingen over de prijsopbouw van één doosje eieren. Zo zijn witte eieren €0,09 goedkoper dan de bruine variant én milieuvriendelijker. Ook zorgt de keuze voor een verpakking van pulp voor een verschil van €0,03 ten opzichte van een plastic-verpakking. De prijsverschillen zijn naar voren gekomen na uitgebreid onderzoek en input van boeren, telers en voedselexperts, meldt de organisatie.
'Niet bang voor een budget-ei'
Bang dat consumenten via de PrijsWijzer een zo goedkoop mogelijk ei gaan samenstellen, is initiatiefnemer Minne Baukema niet: ''Oorspronkelijk komt dit concept uit Frankrijk en inmiddels is het al in tien landen actief en daar ziet men dat consumenten die meebeslissen via de PrijsWijzer nooit voor de laagste prijs kiezen. Dit omdat ze meer informatie hebben. Daardoor zijn ze juist bereid iets meer te betalen voor een beter product.'''
Beter wil in dit geval voor zeggen; 'een product waar de boeren een eerlijke prijs voor krijgen'. Zo kosten de aardappelen, die Onze Markt vorig jaar op vergelijkbare wijze op de markt bracht, €2,71 voor een zak van twee kilo. Van dat bedrag gaat €1,04 naar de producent. Onze Markt ontvangt 5%, bij de aardappelen is dat zo'n €0,14, om de kosten te dekken.
Ideale-ei in het najaar in de schappen
Als de ei-PrijsWijzer op 5 juni voor het laatst is ingevuld, gaat Onze Markt aan de slag om boeren en verwerkers te vinden die het product kunnen maken volgens de eisen van de consument. Wanneer dat eenmaal gelukt is, liggen de eieren in het najaar in de schappen van Coop-filialen, waar het voedselmerk sinds september een samenwerking mee heeft.
"Veel merken zijn geheimzinnig over hoe de prijs van een product precies wordt opgebouwd. Hierdoor weten consumenten niet waar hun geld heen gaat. Wij leggen de macht terug, door ze te laten stemmen over alle zaken in het ontwikkelingsproces die invloed hebben op de prijs. Zo bieden we complete transparantie over prijsopbouw en verkleinen we de kloof tussen boer en consument'', zegt initiatiefnemer Baukema in een verklaring.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.