Van Loon Group heeft een nieuw bedrijf opgericht, speciaal gericht op de productie van zogenoemde 'non-meat producten': No Meat Today Company. In Almere heeft het daarvoor een nieuwe fabriek geopend. "Door onze ervaring met de ontwikkeling van vleesproducten, weten wij als geen ander hoe je smakelijke vleesvervangers maakt. Met de oprichting van No Meat Today Company zetten wij de volgende stap in onze ontwikkeling als foodbedrijf." FiberFort, op basis van Hollandse geitenmelk, vormt daarvoor het geheime ingrediënt.
De vleesvrije producten die No Meat Today Company gaat produceren, worden gemaakt op basis van het zelfontwikkelde FiberFort. "Dat is een hoofdbestanddeel waarmee je vlees kunt vervangen op basis van Hollandse geitenmelk", zo vertelt Lindsay Kemps, manager communicatie bij Van Loon Group. "Veel vegetarische producten worden vandaag de dag gemaakt met soja. Wij wilden experimenteren met andere grondstoffen. We maken bijvoorbeeld ook producten met groenten en peulvruchten. Geitenmelk heeft als voordeel dat het een hoogwaardige bron van eiwitten is, met essentiële aminozuren."
En dat laatste sluit natuurlijk naadloos aan bij de huidige wensen van de consument. "Er is een grote groep flexitariërs die best een dagje wil switchen van dierlijk vlees naar een plantaardig product. De eis is dan wel dat het dezelfde smaak en voedingswaarden heeft als het dierlijke product. Met FiberFort kunnen we dat bieden. Ons product is in de Normec Sensory producttest van afgelopen april zelfs als beste getest op kleur, smaak, textuur en bite." Volgens Kemps is er nog veel potentie, omdat het een neutrale grondstof is.
The Blue Butcher
De producten die No Meat Today Company produceert, worden ondergebracht onder de merknaam 'The Blue Butcher'. Dat merk introduceerde Van Loon Group voor het eerst in 2019. "Door onze jarenlange ervaring met de ontwikkeling van vleesproducten, weten wij als geen ander hoe je smakelijke vleesvervangers maakt. Met de oprichting van No Meat Today Company zetten wij de volgende stap in onze ambitie om ons verder te ontwikkelen als foodbedrijf. Ook nemen wij onze verantwoordelijkheid voor de wereld van morgen, we willen bijdragen aan een duurzame toekomst", zo meldt het bedrijf.
Op dit moment is de productie van nuggets, tenders, wings en schnitzels afgerond. "We hebben ze net op de markt gebracht. Deze producten kunnen uiteindelijk in de retail, foodservice of industrie terechtkomen. Het mooie is verder dat we met FiberFort private labels kunnen ontwikkelen, maar het ook als grondstof kunnen leveren. Dan kunnen bedrijven zelf op basis van FiberFort producten ontwikkelen." Komende periode is het nog bezig met de ontwikkeling van vervangers van vis-, rund- en varkensvleesproducten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.