2 Sisters Storteboom heeft negen nieuwe gemaksproducten gelanceerd voor het foodservicekanaal en de groothandel. "Wij willen met deze producten ook beschikbaar zijn voor de grotere restaurantketens. Dat kan ook met dit eigen merk, genaamd Barnfield", vertelt commercieel directeur Jeroen Floris.
2 Sisters Storteboom is de business unit 'Europe' van het Britse 2 Sisters Food Group. "Maar wij werken onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk, op het Europese vasteland", vult Floris aan. Het bedrijf levert aan de industrie, de foodservice, verschillende Quick Service Restaurants, toeleveranciers en aan de retail. In een interview vertelt de commercieel directeur meer over de lancering van de kipgemaksproducten en andere toekomstplannen.
Jullie hebben negen kipgemaksproducten gelanceerd. Wat was hier de aanleiding voor?
"Vier jaar terug hebben wij een cooking facility gekocht in Barneveld, waar we kipproducten garen. We merken dat klanten veel behoefte hebben aan kleinere volumes en gemak. En de consument wil ook graag andere smaken proberen, dan alleen vleugeltjes en gesneden kip. Storteboom wordt vaak gezien als slachterij, maar wij doen meer. We willen als foodcompany naar buiten treden; daar past dit eigen merk bij. Restaurants kunnen middels de groothandel naar een hoogwaardig product. Daar ligt de nieuwe uitdaging: wij willen beschikbaar zijn voor grote restaurantketens. Ook liggen wij nog niet onder eigen merk bij de groothandel. Die ambitie hebben wij wel."
"Dit is een mooie aanleiding om met elkaar om tafel te gaan. We kunnen variëren in deze negen smaken, het is geen vast assortiment. Zo kunnen we in de zomer variëren in de barbecuesmaken. Alle Barnfield-producten zijn 100% halal en vrij van allergenen. Het assortiment wordt geleverd in kleine, handzame verpakkingen. Hiermee wordt niet alleen ingespeeld op de vraag naar kleinere volumes, maar het zorgt ook voor minder afval."
Jullie hebben nog geen vegetarische burgers in het assortiment?
"Daar kijken wij al wel naar; we hebben samenwerkingen met plantaardige partijen. Onze core business is echter wel de kip. Dat heeft een 'gezondere' uitstraling dan andere vleessoorten. Daardoor groeit de markt nog altijd, terwijl andere vleessoorten onder druk staan. Wij hebben klantenpanels gedaan, en dan denkt de consument bij vlees niet direct aan kip. Je kan iedere dag kip eten, het varieert makkelijker in verschillende maaltijden dan gewoon vlees."
In hoeverre, en op welke manier zijn jullie bezig met dierenwelzijn?
"In Nederland zijn we goed bezig. In de retail wordt in 2023 immers alleen nog kip met een Beter Leven-keurmerk verkocht. Wij zijn behoorlijk druk om dat aan de achterkant te organiseren voor de klanten. Het is complex, want boeren moeten veel investeren om een uitloop te hebben. Dan heb je ook nog andere rassen nodig. De gehele keten heeft hierdoor uiteindelijk een langere doorlooptijd nodig: van moederdier tot vleeskuiken. Je gaat van een welfare-concept naar een hoger concept, en dat vergt veel tijd. Het is het belangrijk dat de keten op elkaar aansluit om beschikbaarheid te behouden."
"Ik bedoel hiermee dat we goed moeten samenwerken met de klanten en leveranciers. Vroeger kon je zeggen; ik heb een tekort, en dan lever ik het alsnog. Nu kan dat niet meer, omdat alle partijen hun eigen eisen hebben. Het is wel fijn dat wanneer het Beter Leven-keurmerk er is, dat er dan een standaard is, en niet vijf verschillenden zoals nu het geval is. In Nederland heb je veel met Wakker Dier en diverse ngo's te maken, waardoor er druk op keten staat. In Europa hebben partijen nu het 'Better chicken commitment' getekend. Hierin staan nieuwe eisen voor producenten waardoor in Europa nu ook stappen gemaakt worden op het vlak van dierenwelzijn."
Hebben jullie nog last gehad van de brexit of de coronacrisis?
"Onze gegaarde producten gaan veel naar Engeland, Ierland en Spanje. In het afgelopen jaar hadden we én corona én de brexit. Daardoor ontstond veel extra werk. We moesten er bijvoorbeeld voor zorgen dat klanten voor 1 januari voldoende noodvoorraad hadden. Ook op administratief gebied is veel veranderd. De brexit heeft tot wekelijkse meetings geleid, en we zijn er nog steeds mee bezig. De klant heeft er gelukkig geen last van gehad."
Op welke consumententrends spelen jullie in?
"Convenience. Oftewel: gemak. Vega is natuurlijk ook een trend; net zoals gezondheid. Wij kijken vooral naar smaken en onderdelen van de kip. Een kippendij was voorheen niet geliefd, dat is nu echt anders. Wat wil men op de menukaart, dat is leidend voor ons. Binnen de retail doen we ook mee met landenthema's en dan duik je in de eetcultuur van die landen. Dat heeft ook weer effect op de kruiding die je kiest."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.