In de rubriek 'Food People' gaan we deze week in gesprek met Maarten Bosch, CEO van Mosa Meat. Dit bedrijf werd in 2016 door Peter Verstrate en Mark Post opgericht om de wereld te veranderen met heerlijke hamburgers. Bosch kwam in 2019 bij het team. "Wij willen dat iedereen kan genieten van vlees, zonder schuldgevoelens. Door middel van cellulaire landbouw creëren we écht rundvlees uit de cellen van een koe, alleen dan zonder dieren of de planeet te schaden."
Het idee voor kweekvlees is al oud, vertelt Bosch. "Winston Churchill schreef in 1931 een artikel waarin hij ervan overtuigd is dat we uiteindelijk vlees kunnen produceren zonder bijvoorbeeld een hele kip te hoeven slachten. Decennia later begon Willem van Eelen actief campagne te voeren voor de productie van kweekvlees." Peter Verstrate is een van de personen die geënthousiasmeerd raakte. "Zodoende startte in 2004 het 'InVitroMeat Project'. Gedurende dat project sloot Mark Post aan en werd 's werelds eerste geweekte hamburger gecreëerd. Dit heeft de kweekvleesindustrie een boos gegeven."
Wat heeft jou gedreven om in de foodbusiness te gaan werken?
Wij – als innovators – worden gedreven door de wetenschap dat er een betere, efficiëntere manier is om de groeiende wereldbevolking te voeden. We zijn ons bewust van de klimaatcrisis en weten dat we allemaal ons steentje bij moeten dragen om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs te halen. We willen als team van probleemoplossende voedselliefhebbers bereiken dat iedereen zonder schuldgevoel kan genieten van de hamburgers waar ze van houden. Dat drijft mij om in deze sector te werken."
Waarom is kweekvlees volgens jou de toekomst?
"Er is een groeiende vraag naar vlees in de wereld. Hoe kunnen we op een vriendelijkere manier aan deze vraag voldoen? Door middel van cellulaire landbouw. Een recent onderzoek van CE Delft laat zien dat de productie van gekweekt rundvlees een klimaatreductie van 92% met zich meebrengt, in vergelijking tot de productie van conventioneel rundvlees. Daarnaast is 95% minder land nodig en 78% minder water. Om de beperkte hulpbronnen van onze planeet in stand te houden en tegelijkertijd die groeiende bevolking te voeden, hebben we kweekvlees nodig."
Wat merken jullie van de huidige grondstoftekorten en de stijgende prijzen die daarbij horen?
"De verstoringen in de voedselvoorzieningsketen – veroorzaakt door de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en klimaatverandering – zijn een herinnering dat we meer lokale, duurzame eiwitten moeten verbouwen. Cellulaire landbouw is een toekomstbestendige manier om de afhankelijkheid van import te verminderen, veerkracht in de toeleveringsketen op te bouwen en een groeiende bevolking op een duurzame manier te voeden. Juist omdat wij die importgrondstoffen niet gebruiken, ervaren wij de huidige problemen ook minimaal."
En als we dan kijken naar de energieprijzen, zien jullie dat wel terug?
"Nee. We gebruiken momenteel vooral duurzame energie. Daarbij onderzoeken we ook de mogelijkheden om onze eigen hernieuwbare energie op te wekken voor de productie van kweekvlees. Dit is ook een belangrijk onderdeel van onze missie om de voetafdruk van de vleesproductie te verkleinen."
Terugkijkend naar de coronapandemie. Heeft dit jullie ook kansen geboden, naast alle uitdagingen die er waren?
"Kweekvlees is even belangrijk als altijd, ook in het licht van de coronapandemie. Het terugdringen van het gebruik van dieren voor onze voedselvoorziening is essentieel om onze eigen gezondheid in de toekomst te waarborgen. Zo kunnen we ook de kans op zoönosen (infectieziektes die van dier op mens kunnen overgaan, zoals het coronavirus, de ziekte van Lyme en vogelgriep) verkleinen."
Tenslotte, wat doe je graag naast je werk?
"Ik heb best veel hobby's naast mijn werk. Hardlopen en koken zijn daar twee voorbeelden van. In het algemeen ben ik graag bezig. En daarnaast hebben wij recent een nieuw lid in de familie mogen verwelkomen. Dus in mijn vrije tijd breng ik graag tijd door met die kleine man."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.