De oorlog tussen Hamas en Israël heeft vooralsnog weinig invloed op het zeecontainervervoer van en naar Israël. Wel zijn er veel passagiers- en vrachtvluchten geannuleerd. De scheepsvaart krijgt te maken met een fors hogere risicopremie.
De belangrijkste havens van Israël zijn gewoon in bedrijf, maar volgens Reuters neemt de drukte in Israëlische havens af. Volgens het persbureau laat de kleine haven van Ashkelon, die ruim binnen het bereik van Hamas-raketten ligt, geen schepen meer toe.
Vooralsnog zijn er geen rederijen die niet meer van en naar Israël varen. Onder meer Maersk, MSC en ZIM hebben aangeven vracht te blijven accepteren. De belangrijkste havens, in Ashdod, Eilat en Haifa (zie foto), zijn ook gewoon operationeel, al meldt MSC in een bericht van 12 oktober dat er sprake is van opstoppingen in Ashdod als gevolg van toegenomen veiligheidscontroles en tekorten aan arbeidskrachten, wat leidt tot langere wachttijden'.
Eli Glickman, CEO van de Israëlische containerrederij ZIM laat op sociale media weten dat ZIM de Israëlische staat zal steunen en biedt haar de infrastructuur en schepen aan.
Oorlogsrisicopremie
ZIM meldt ook een oorlogsrisicopremie te gaan heffen. 11 oktober hebben verzekeraars vanwege de oorlogssituatie een extra verzekeringspremie voor oorlogsrisico opgelegd aan alle schepen die Israëlische havens aandoen, aldus de rederij. De toeslag varieert momenteel van $50 tot $100 per TEU (container van 20 voet) en wordt elke 24 uur bijgesteld. Schepen betaalden al een risicopremie naar Israël, maar sinds zaterdag is deze vertienvoudigd tot ongeveer 0,15 tot 0,2% van de waarde van een schip, aldus Reuters. Dat vertaalt zich in tienduizenden dollars aan extra kosten.
Maersk, waarvan de belangrijkste Israëlische terminals in Ashdod en Haifa zijn, meldt dat behalve de havens ook het binnenlandse transport, zowel over de weg als per spoor, volledig operationeel is in en rond het land.
Verhoogd risico havens
De rederij geeft wel aan dat 'de omstandigheden op zeer korte termijn kunnen veranderen'. Ze werken er hard aan 'om noodplannen op te stellen in het geval van enige operationele instabiliteit, om de toeleveringsketens naadloos in beweging te houden'. ZIM geeft aan dat er 'op korte termijn onderbrekingen van de diensten kunnen optreden als gevolg van veiligheidsrichtlijnen die zijn opgelegd door de Israëlische autoriteiten'. Noah Trowbridge van het Britse maritieme risicoadvies- en beveiligingsbedrijf Dryad Global zegt tegen Reuters dat 'Israëlische havens worden geacht een verhoogd risico te lopen'. "Met de voortdurende raketbeschietingen die vanuit Gaza worden verwacht, naast de mogelijkheid van een langdurig conflict, wordt de schade aan de haveninfrastructuur steeds waarschijnlijker."
Luchtvracht
Maersk heeft ook te kampen met vluchten van partnerluchtvaartmaatschappijen die geannuleerd zijn. Met de luchtvrachtklanten wordt contact opgenomen om de opties voor hun vracht te bespreken, aldus Maersk. De Israëlische luchtvrachtmarkt is relatief klein. Per jaar worden 300.000 tot 400.000 ton goederen van en naar het land via de lucht vervoerd, meldt Freight Waves op basis van data van logistiek adviesbureau Trade and Transport Group. Veel reguliere lijnvluchten zijn opgeschort, ook vrachtvluchten. Onder meer FedEx Express en UPS stopten na de aanvallen van Hamas afgelopen zaterdag (7 oktober) met vliegen van en naar Israël vanwege de dreiging van luchtaanvallen. FedEx liet gisteren (12 oktober) weten dat de internationale diensten van FedEx van en naar Israël weer zijn hersteld. "Ophaal- en bezorgdiensten worden uitgevoerd volgens de instructies van de lokale overheid, waar dit veilig en mogelijk is", aldus FedEx in een verklaring op de website. De enige vrachtluchtvaartmaatschappij van Israël, Challenge Group, blijft actief.
Internationale containerprijzen
De World Container Index van Drewry daalde afgelopen week met 1,5% naar $1.369,06 per FEU (container van 40 voet). De betrouwbaarheid van de diensten neemt verder toe. 94% van de schepen vaart de komende vijf weken naar verwachting volgens planning. De Baltic Dry Exchange voor bulkvervoer staat op 1.935 punten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.