De kweekvleesburger van Mosa Meat is klaar voor marktintroductie. Het Nederlandse kweekvleesbedrijf gaat de productie van kweekhamburgers opschalen en wil daarmee eerst de Singaporese markt op. Singapore en Israël zijn vooralsnog de enige landen waar de verkoop van kweekvlees is toegestaan.
Mosa Meat neemt komende maand een nieuwe productiefaciliteit van 2.760 vierkante meter in gebruik in Maastricht. Gisteren (maandag 8 mei) werd de nieuwe productiefaciliteit officieel geopend. Het gaat om de vierde productie-unit van Mosa Meat, samen goed voor 7.340 vierkante meter. Met de nieuwe faciliteit kan het kweekvleesbedrijf de productie volgens CEO Maarten Bosch opschalen naar honderdduizenden hamburgers per jaar. Medeoprichter Mark Post zegt in een verklaring dat toen ze tien jaar geleden begonnen ze al voorspelden dat het tien jaar ging duren om een product te ontwikkelen. "Nu, bijna exact tien jaar later hebben we een consumentenproduct dat we in grotere hoeveelheden kunnen gaan maken en dat we, in afwachting van goedkeuring van regulerende autoriteiten, kunnen gaan serveren aan consumenten in Singapore."
Geen aanvraag voor goedkeuring
Mosa Meat-CEO Maarten Bosch zegt: "De faciliteit is ontworpen om mee te groeien wanneer de vraag toeneemt met goedkeuring van regulerende autoriteiten en het betreden van regionale markten, tot honderdduizenden kweekhamburgers per jaar. En in combinatie met onze contract manufacturer in Singapore zelfs veel meer." Mosa Meat heeft nog geen aanvraag gedaan bij de de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), maar uit de woorden van de topmannen valt op te maken dat dat niet lang meer duurt. Er heeft tot nu toe niet één kweekvleesproducent een aanvraag gedaan, liet EFSA onlangs weten aan Foodbusiness. De standaardprocedure van de EFSA voor nieuwe voedingsmiddelen is negen maanden, maar kan langer duren als er de autoriteit aanvullende informatie wil.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.